Medieprojektet Diggit, som drivs av två avhopparna från Dagens Industri, byter namn före projektet kickar i gång.

Stefan Lundell och Olle Aronsson håller på att försöka bygga ett medieföretag för den svenska tech-industrin. Tanken var att företaget och mediekanalen skulle heta Diggit. Nu har grundarna bytt namn till Break It. Stefan Lundell förklarar:

– IDG hade registrerat Digit, som är snarlikt, över hela världen, och vi ville undvika bråk om namnet. Så vi crowdsourcade efter namn och fick en massa förslag, men kom på det själva.

Break It har tagit in en finansiär i projektet. Det är Stefan Persson, som även investerar i bolag som Eniro, som går in. Det innebär att företaget har en "säker" finansiering till lanseringen av sajten som bara är "ett par veckor bort", berättar Stefan Lundell.

Pengarna ska användas bland annat till att anställa två kvinnliga reportrar till Break It.

Företaget har även skaffat en byrå som ska utveckla sajten. Byrån heter Hyber Valley, som drivs av Oskar Sardi och Eric Gisaeus, som även driver säljbolaget Leeads, som ska sköta annonsförsäljningen.

– De bygger sajten och får en minoritetspost i bolaget. Vi ska också sitta ihop med dem. Det är ett sätt för oss att få utvecklare inhouse och få full uppmärksamhet från säljbolaget, säger Stefan Lundell.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...