Som småskutt i mediebranschen får man nöjet att göra allt möjligt. Jag brukar roa mig med att köra lite bokföring. Det är då jag ser vad vi lägger pengar på. Och är det något vi lägger pengar på är det olika digitala tjänster. Det är någon hundralapp mer månad till Google där, lite mer till Mailchimp, närmare 500 kronor till webbhotellet, smarta telefoner, årliga abonnemang hos Adobe och Microsoft.

Jag brukar tänka hur illa de flesta av de där tjänsterna passar in i svensk bokföring, läs skattesystem. Hur är det med moms på alla de där småtjänsterna de amerikanska it-bjässarna fakturerar från Irland för att slippa betala bolagsskatt, vilken kontering ska de ha i bokföringen?

En annan reflektion är att trenden går mycket starkt från årsabonnemang till månadsbetalningar. Jag studerar ämnet på sajten Chargify (jodå, den finns) och får veta att fördelarna med…

…årliga betalningar är…
* Intäkter upfront för ett år, vilket minskar eventuella cash flow-bekymmer.
* Garanterar kundintäkter för ett år.
* Inga kostnader för månatlig fakturering och indrivning.

…och för månadsbetalningar
* Mindre risk för kunderna, som kanske är skeptiska till ett större åtagande.
* Innebär en lägre tröskel för kunderna att passera vilket borde öka antalet värvade användare.
* Förkortar försäljningsprocessen och gör den mer kostnadseffektiv.

Medan jag sitter och betalar och bokför mina månadsräkningar, känner jag också in kundupplevelsen av själva betaltjänsten. Den är väl så där. Självklart hade ett api rakt in i bokföringssystemet varit att föredra. Men jag hittar inget.

Hur ofta vill jag som kund av alla it-tjänster betala? Svaret är enkelt men komplicerat: jag vill ju välja hur ofta jag vill betala och enkelt kunna ändra det efter resans gång. Det finns sannolikt en hel del att göra för att förbättra betalupplevelsen och slipa ned kundtrösklarna.

Skulle vara kul att höra era funderingar kring olika betalfilosofier.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare
rolf@beaconomist.net

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...