Det finns olika sätt att ta sig till den andrahandshyrda fjällstugan i Dalarna. Helikopter tar dig direkt till toppen till en dyr kostnad. Det går att stuva in sig med andra och ta bussen. Eller som jag som åker begagnad fransk bil och byter batterier, ja det slutade med bussen trots allt.

Frågan om distribution är central för oss som jobbar med digitala upplevelser, tjänster och kanaler.

Om vi sitter med världens bästa mervärde, ux eller content eller vad det nu kan vara, så behöver vi hitta en distribution ut till målgrupperna. Annars är det just bara vi själva som få njuta av vad vi har skapat för våra intressenter (stakeholders).

Vilka distributionsvägar finns då? Jag roade mig med att jämföra dem med faktiska transportmetoder, och ber om ursäkt för visst göteborgskt skruv på detta content.

RYANAIR
Lågprisvarianterna Facebook/Instagram och Google/Youtube. I början är det näst intill gratis. Så skruvas det på erbjudandet. Du glömde att checka in i rätt tid för avgång, det kostar, du hade för stor väska, kostar, kostar. Bolagen ändrar rutterna, läs algoritmerna, och nu får du köpa transfer och annat.

SJ
Här pratar vi traditionella medier, som har funkat bra, men kanske inte levererar 100 procent längre på grund av bland annat nerrivna kontaktledningar till målgrupperna.

SJÄLVKÖRANDE BILAR
Programmatic och automatiserad marknadsföring. Verkar lovande. Även i år.

ELCYKEL
Bloggare som är dopade med rörlig bild eller/och sociala medier eller låt oss kalla dem influerare. De är sin egen kanal nog med plats för ett fåtal samarbetspartners på pakethållaren.

CHARTER
Du monterar ihop din egen plattform för Word Press med hjälp av olika halvfabrikat. Kanske inte så att folk kommer och vallfärdar för din design, men funkar. Viss trängsel då många har kommit på samma idé.

TAXI
Att driva en egen hemsida, är lite som att åka taxi:
Du beställer, den kommer, du kliver på och du betalar. Du kommer hem, men inget händer egentligen.

UBER
En modernare variant av TAXI, men nu pratar vi app istället för hemsida. De där apparna ska liksom dela sig själva, men först ska Google och Apple dela ut tillstånd.

BZZT
Ni vet den där lilla el-tuk-tuken som åker omkring. Den är som virtual reality och augmented reality. En ganska häftig upplevelse för den som sitter där bakom presenningen på elmoppen, förlåt Podtaxin. Häftigt men tämligen ensamt och utsatt.

Märker att det här verkligen spårar ur. Lovar att skriva något vettigare om distribution längre fram. Men var roligt att fritt skapa content med hjälp av en bild med en helikopter i bakgrunden. Sorry.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare