Dragplåstret och snackisen på Sthlm Tech förra veckan var inte all ai, inte robotarna, inte molnet, inte apparna utan batteritillverkaren Northvolt. Företaget är Sveriges i särklass största startup just nu och det pratas om investeringar lika höga som Nordeas vinst i fjol, 40 miljarder kronor.

Visst är det mycket tech i ett företag som Northvolt. Samtidigt handlar det i huvudsak om tillverkningsindustri. Vem hade trott att en fabrik, som bara finns på pappret, skulle vara hetast på Sthlm Tech år 2017?

Jag tror det finns flera förklaringar. En som jag presenterar här och nu. Och en annan som jag behöver fundera lite mer på och göra lite research kring, så den får komma nästa vecka.

Teori ett då: Vi börjar se en mättnad i tech-hysterin. De flesta stora företag och organisationer driver eller har drivit sina första digitaliseringsprojekt och sitter hemma och räknar på hur det blev. Eftersom de sitter och räknar är inte framgångarna alltid hysteriska. Hur mycket gav den där appen eller investeringen i kundcykeln och kundupplevelsen egentligen och hur för vi för att få ledningen att investera lika mycket igen? Hur konverterade den där tv-showen som Nordea drog i gång eller appen som McDonalds var så stolta över? Eller hur stor skillnad gör det där bilföretaget som ordnar provkörningar online i dag jämfört med för tio år sedan?

För många slags startupbolag är det lätt att komma i gång. Tidigare räckte det kanske med att komma i gång för att det skulle ge avtryck.

Finns det redan ett Wrapp på plats, krävs det så mycket mer för att ta plats kring just den marknadspositionen.

Nu är vägen till det riktiga rampljuset längre och mer befolkad med vassa armbågar och många trappsteg som det står en miljon kronor på. Det har, med hjälp av sajter som Breakit fått startupprojekten att handla mer om kampen om kapital än om tekniska landvinningar och disruptade marknader.

Lägg därtill en hel del backlash kring tekniker som inte rockar loss riktigt, som internet of things, beacons och för all del även virtual reality, så förklarar det till en del varför det känns som det står still i fabriken för projekt extraordinaire. Nästa vecka tänker jag driva en tes till. Sedan back to earth.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...