Christopher Laurell, vid Stockholms Universitet, forskar om hur sociala medier kommersialiseras. En spaning han gör är att de digitala och fysiska sfärerna blir allt mer lika. 

Vilka erfarenheter har du dragit av att studera marknadsföring i sociala medier och vilka förändringar i landskapet kan man se? 
– Jag fascineras över de sociala mediernas konstanta utveckling. En fråga som länge har följt mig är vilken roll sociala medier spelar. Är de en del av en parallell sfär eller smälter de allt mer samman med den fysiska verkligheten? Förr ville många vara anonyma och använde nicknames men nu använder de allra flesta sina riktiga namn. På så sätt har den digitala och fysiska sfären blivit allt mer integrerade.

Christopher Laurell utvecklar:

– När det gäller sociala medier har det gått från att ingen visste vad det var till något de flesta använder dagligen. Alla som läst marknadsföring på grundnivå har kommit i kontakt med de fyra P:na. Sociala medier förändrar hur vi ska förstå marknadsföring. Traditionella verktyg som utvecklades för stabila marknader funkar inte på samma sätt i dagens föränderliga marknadsföringsmiljö om man jämför med exempelvis 1960-talet, fortsätter Laurell.

 

Vad forskar du om just nu? 
– Jag driver ett stort forskningsprojekt som pågår under tre år och finansieras av Riksbankens Jubileumsfond. I projektet undersöks hur användargenererat innehåll påverkar fysiska platser. Vi studerar arenor, musikfestivaler och muséer. Här mäts de digitala engagemangsnivåerna över tid och även hur många inlägg som görs före, under och efter ett evenemang. Dessutom försöker vi hitta sätt att förstå kommuner och regioners betydelse i samband med olika typer av evenemang.

Hur mäter ni inläggen? 
– Forskningsprojektet samarbetar med Notified. Med hjälp av Notifieds tjänst, kan datamaterial från sociala medier samlas in, för att därefter analyseras närmare med hjälp av en kombination av metodiker.

 

Går det att förutse hur stort engagemang som skapas i samband med ett evenemang? 
– Nej, det är en väldigt komplex fråga. Det har att göra med uppsättningen kontrollvariabler. Exempelvis är det problematiskt att kontrollera för vilka och hur många som besöker ett evenemang. Generellt verkar det dock som att digitalt engagemang ökar när det finns en tydlig konflikt. Ett exempel är i arenasammanhang, där derbyn tenderar att dra upp engagemangsnivåerna.

Var kommer projektet att landa?
– Forskningsprojektet är slutfört i november 2017. Delresultat kommer att presenteras löpande. Dels i form av artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Dels i form av tillgängliga rapporter för att på så sätt kunna sprida kunskap även utanför akademiska sammanhang.

 

HÄR FINNS MER FORSKNING
Det finns en rad olika delområden inom den forskning som berör sociala medier, anser Christopher Laurell . Han anser att två är särskilt intressanta. Det första området handlar om marknadsföringsmiljöns förändring och sociala mediers utveckling, när man kan se skiftet mellan ett utvecklingsstegsteg till ett annat. Här finns två framstående forskare i Paris, Andreas M. Kaplan och Michael Haenlein som bland annat skrivit ”Users of the world unite – The challenges and opportunities of Social Media”.  Det andra forskningsområdet är mer konsumentorienterat och här undersöker man konsumentrollens förändring till följd av sociala medier och hur konsumenter skapar innehåll för varumärken. ”Vigilante marketing and Consumer-Created Communications” en central artikel inom området som är skriven av två forskare i Arizona och Kalifornien, Hope Schau och Albert M. Muniz. 

 

Laurell studerar sammansmältning av digitalt och fysiskt

 

Christopher Laurell, vid Stockholms Universitet, forskar om hur sociala medier kommersialiseras.

 

Vilka erfarenheter har du dragit av att studera marknadsföring i sociala medier och vilka förändringar i landskapet kan man se? 

– Jag fascineras över de sociala mediernas konstanta utveckling. En fråga som länge har följt mig är vilken roll sociala medier spelar. Är de en del av en parallell sfär eller smälter de allt mer samman med den fysiska verkligheten? Förr ville många vara anonyma och använde nicknames men nu använder de allra flesta sina riktiga namn. På så sätt har den digitala och fysiska sfären blivit allt mer integrerade.

 

Christopher Laurell utvecklar:

 

– När det gäller sociala medier har det gått från att ingen visste vad det var till något de flesta använder dagligen. Alla som läst marknadsföring på grundnivå har kommit i kontakt med de fyra P:na. Sociala medier förändrar hur vi ska förstå marknadsföring. Traditionella verktyg som utvecklades för stabila marknader funkar inte på samma sätt i dagens föränderliga marknadsföringsmiljö om man jämför med exempelvis 1960-talet, fortsätter Laurell.

 

Vad forskar du om just nu? 

– Jag driver ett stort forskningsprojekt som pågår under tre år och finansieras av Riksbankens Jubileumsfond. I projektet undersöks hur användargenererat innehåll påverkar fysiska platser. Vi studerar arenor, musikfestivaler och muséer. Här mäts de digitala engagemangsnivåerna över tid och även hur många inlägg som görs före, under och efter ett evenemang. Dessutom försöker vi hitta sätt att förstå kommuner och regioners betydelse i samband med olika typer av evenemang.

 

Hur mäter ni inläggen? 

– Forskningsprojektet samarbetar med Notified. Med hjälp av Notifieds tjänst, kan datamaterial från sociala medier samlas in, för att därefter analyseras närmare med hjälp av en kombination av metodiker.

 

Går det att förutse hur stort engagemang som skapas i samband med ett evenemang? 

– Nej, det är en väldigt komplex fråga. Det har att göra med uppsättningen kontrollvariabler. Exempelvis är det problematiskt att kontrollera för vilka och hur många som besöker ett evenemang. Generellt verkar det dock som att digitalt engagemang ökar när det finns en tydlig konflikt. Ett exempel är i arenasammanhang, där derbyn tenderar att dra upp engagemangsnivåerna.

 

Var kommer projektet att landa?

– Forskningsprojektet är slutfört i november 2017. Delresultat kommer att presenteras löpande. Dels i form av artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Dels i form av tillgängliga rapporter för att på så sätt kunna sprida kunskap även utanför akademiska sammanhang.

HÄR FINNS MER FORSKNING
Det finns en rad olika delområden inom den forskning som berör sociala medier, anser Christopher Laurell . Han anser att två är särskilt intressanta. Det första området handlar om marknadsföringsmiljöns förändring och sociala mediers utveckling, när man kan se skiftet mellan ett utvecklingsstegsteg till ett annat. Här finns två framstående forskare i Paris, Andreas M. Kaplan och Michael Haenlein som bland annat skrivit ”Users of the world unite – The challenges and opportunities of Social Media”.  Det andra forskningsområdet är mer konsumentorienterat och här undersöker man konsumentrollens förändring till följd av sociala medier och hur konsumenter skapar innehåll för varumärken. ”Vigilante marketing and Consumer-Created Communications” en central artikel inom området som är skriven av två forskare i Arizona och Kalifornien, Hope Schau och Albert M. Muniz. 

MER OM CHRISTOPHER LAURELL
2014 disputerade Christopher Laurell vid Stockholms Universitet med avhandlingen ”Commercialising social media: A study of fashion (blogo)spheres” med fokus på modebloggar. Vid sidan av sin tjänst på universitetet är han leder han ett forskningsprojekt vid kunskapsföretaget Volante Research där sociala mediers inverkan på idrotts- och kulturevenemang studeras.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...