Få content-marknadsförare lyckas med varje production. Bloggen Newscred berättar om sju vanliga misstag och hur du undviker dem.
1. ATT INTE DOKUMENTERA SIN CONTENTSTRATEGI
Sannolikheten för att lyckas med content-marknadsföring ökar fem gånger om du skriver vilka dina mål är och planen för hur de ska uppnås.
2. ATT GLÖMMA BYGGA ETT SKARPT AFFÄRSCASE
Starten för att få tillbaka pengar som investeras på content börjar med ett starkt affärscase. Vill du engagera nya kunder med ditt varumärke eller skaffa kvalitetsleads. Det måste bestämmas och ligga till grund för dina content-projekt.
3. ATT IGNORERA KUNDFRÅGOR
Basprincipen för content marketing är helt enkelt att ger svar på kundernas frågor. Driver du ett försäkringsbolag vill kunderna veta vad det är för skillnad mellan olika pensionsplaner snarare än att de får ett trevligt recept eller liknande från dig.
4. ATT INTE PUBLICERA TILLRÄCKLIGT
Inte så förvånande skördar företagen, som regelbundet publicerar kvalitetscontent, de största framgångarna i form av webbtrafik och leads. Undersökningar från Hubspot har visat att varumärken som publicerade minst 16 bloggposter per månad fick 4,5 gånger fler leads än företag som publicerade färre än fem poster.
5. ATT GLÖMMA NYTTJA DET DU REDAN HAR
Enligt Sirius Decisions, brukas inte 60-70% av allt b2b-content. goes unused. Så istället för att börja från scratch, börja med att tittade vad som redan har skapats och se om du kan återanvända något.
6. ATT MISSKÖTA DISTRIBUTIONEN
Hollywood spenderar runt 50 procent budgeterna på production och 50 procent på distribution. Content marketing-budgetar bör vara uppdelande på liknande sätt. Sociala kanaler som LinkedIn, Twitter och Facebook har betala distributionserbjudande. Andra leverantörer, som Outbrain, har betala-per-click-modeller.
7. ATT PRATA NON-STOP OM DIG SJÄLV.
Folk kan känna lukten av en säljpitch på kilometers avstånd. Skickliga content-marknadsförare vet att det inte kan dupera sin publik. Dagens konsumenter vill ha contetn som utbildar och engagerar dem. Skamlös promotion får dem att tröttna.
LÄS HELA ARTIKELN HÄR

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...