Utanför de traditionella medierna växer nya ”tv-företag” fram. Under 2016 omsatte de nya bolagen inom rörlig bild närmare 500 miljoner kronor. Malte Andreasson, som startade United Screens år 2013 ger sin bild över hur den nya marknaden växer fram.
Under 2016 ökade den totala marknaden för den nya video-aktörerna med 21 procent till 485 miljoner kronor, visar Beaconomists kartläggning. Antalet anställda ökade med 29 procent till 139.
Att det ännu är nybyggarland vittnar marginalerna om. Flera bolag gick under 2016 med förlust och snittmarginalen minskade dessutom. Ett av föreagen Yume, har likviderats.
Störst är Smartclips som distribuerar video-clips och det för 208 miljoner kronor. Nätverket Playad fortsätter att växa och kom upp i 84 miljoner kronor.
På tredje plats hamnar Youtube-nätverket United Screens. Med snart fyra år i drift är United Screens något av en veteran inom rörlig digital bild. United Screens grundades av Googles tidigare Country Director Stina Bergfors och Malte Andreasson och har från start som första svenska aktör haft en licens (MPN) för Youtube, som ägs av Google sedan 2006. Men symbiosen med Google kan komma att brytas.
Malte Andreasson, som var planeringschef på TV4 fram till 2013, var med och grundade United Screens. Han berättar hur han ser på den marknad United Screens befinner sig på:
– Reklamfinansierad rörlig bild online….i vid bemärkelse.
United Screens kan också beskrivas som ett nätverk av fristående aktörer, företag eller individer, som skapar egna kanaler med eget innehåll för en egen publik.
Under United Screens fyra år har mycket hänt med denna marknad, men kanske inte i grunden, egentligen.
– Marknaden har blivit mycket mer mogen. När vi startade för fyra år sedan det något vi fick annonsörerna att prova. Vi hade att göra med kreatörer (som driver Youtube-kanaler), som var långt ifrån professionaliserade. Få hade det som jobb. Och att online video idag är en del i en reklamkampanj är en ganska etablerad sanning. Hur stor den ska vara är ännu under utveckling.
Malte Andreasson påpekar att traditionella mediers distributionsfördelar ersätts av andra konkurrensfördelar.
– Den underliggande trenden är att ägande av sändningstillstånd eller tryckpress, de grundläggande faktorerna de traditionella medierna är byggda på blir mindre värdefulla för varje år tills vi kommer till en tidpunkt där de inte betyder något. Då blir det i stället vem som bygger en publik som är det enda värdeskapande.
Samtidigt har United Screens ju en licens för Youtube, är det inte samma sak som TV4s sändningstillstånd i marknätet?
– Vi har ett grundavtal med Google. Men det innebär inte att vi har en bättrad rätt att publicera än någon annan. Våra avtal ger oss rätt att hantera musik- och filmrättigheter separerade. Vi har rätt att sälja egen reklam. Vi har tillgång till en del verktyg. Det är saker som händer under ytan. När det gäller publiken är det enda som betyder något, vem man är mot publiken.
2013 var United Screens ensamma med sitt erbjudande i Sverige. Sedan dess har det kommer konkurrenter som Tourn och ENT, Splay och finska Troot är på väg in.
– Splay är en kär kollega. Men Tourn befinner sig på en helt annan nivå när det gäller video. Det gäller inte bara att få ett avtal med Google och Youtube. Det handlar om att få en publik också. Det är väldigt intressant att Troot kommer hit. Vi följer också vad de traditionella kanalerna gör.
Frågan är om United Screens inte snarare utvecklas från en tv-aktör i Google-molnet till ett influerarnätverk?
– Ja, nej, delvis, influerarnätverk är en ung marknad, men de är rätt värdefulla för oss eftersom de flyttar fokus till helt nya publikstyrda kampanjer. Vi brukar säga att de är kollegor och att de faktiska konkurrenterna är de traditionella mediebolagen som har pengar som vi ska flytta på. Och jag gillar inte ordet influencer. Det handlar ju om artister.
Det kommer också konkurrenter som Aftonbladet och Expressen och Dagens Industri?
– Aftonbladets och Expressens tv-kanaler handlar mer om sätt att utnyttja den trafik de har. Framförallt plågar de sina tittare mer med annonser än vad vi gör. Det är mycket reklam innan man får se det lilla klippet. Det handlar rätt mycket om att folk kommer till Aftonbladet och Expressen för att läsa en artikel, så får de se ett klipp också. Till oss kommer folk för att de förväntar sig se en video.
Lyckas ni då med att flytta pengar från den traditionella medieindustrin?
– Vi har nog marknadsandelar men om det är nya pengar eller före detta print eller gammel-tv är ju inget våra kunder säger. Hälften av våra intäkter kommer från annonser och resten från branded content.
Under 2016 ökade United Screens omsättningen med 46 procent till 79 miljoner kronor och gjorde en rörelseförlust -1,8 miljoner kronor. Det är ömsom vinst och förlust genom åren på United Screens.
– Vår prioritet ligger på att växa. Vi använder allt vi tjänar till det. Kommersiell tv (TV4) startade 1990 men blev inte lönsamt förrän långt inne på 90-talet.
Kommer ni att bli lika stora som TV4?
Att vara stor kommer att betyda något helt annat om tio år än vad det gör i dag. Men vi har redan växt förbi TV3 och Kanal 5 i de yngre målgrupperna, förr eller senare växer vi om TV4 också.
Vad händer nästa fem år?
– Ungefär samma som under 2016 fast fem år till. Vårt hörn av medievärlden fortsätter att växa med 30-40 procent per år, medan de traditionella kanalerna minskar med 10 procent årligen. Det får vi se varje år resten av decenniet. Det är vad vi bygger firman på. Jag talar alltså om tittande. Det är där det börjar. Vad det innebär för affärerna är svårare att säga. Men i längden flyttar pengarna till där publiken finns.
Ni finns i Google-molnet, det innebär gissningsvis att ni har lika detaljerade data om publiken som Facebook har?
– Om du vill kan du få köpa kampanj riktad mot egyptiska kvinnor som använder Iphone. Eller kvinnor i Jönköping. Det är inget skämt. Vi har galet mycket data som vi kan synka med våra kunders marknadsplaner och önskemål, men fokus ligger typiskt fortfarande på geografi, ålder och kön.
Att Facebook försöker ge Youtube och Google en match om rörlig bild har förstås inte gått Malte Andreasson förbi. Han är inte främmande för att ta United Screens till Facebooks plattform.
– Vi är beredda. Vi har avtal förberedda med Facebook. Anledningen att vi inte är där än är att Facebook inte är öppet för andras reklamförsäljning. Men nu har de börjat i USA.
Kanske funderar United Screens även på andra plattformar?
– Vi vet ju att Twitter går i liknande tankar som Facebook. Och Instagram ägs ju av Facebook. Twitch (videoplattform för e-spel) är en jätteintressant plattform som vi uppfattar blir snabbt mer betydelsefull.
Vilka är influerare är det då som United Screens tror kan leverera publiken framöver?
– Det som en gång var en ungdomsrörelse är på väg att bli en Svenssontrend. Även pensionärer tittar på video i dag. När publiken breddas ändras förutsättningarna för vad som kan slå. Den kanal som senast växte och blev stor är Matgeek. Den drivs av en matglad man i 40-årsåldern. Det hade inte hänt för fyra år sedan. Vem som helst tittar på online-video i dag och det ändrar perspektivet på vad som kan bli stort, säger Malte Andreasson och visar upp en lista på vad grekerna föredrog att titta på 300 år före Kristus:
* kända musiker och artister
* sport på elitnivå
* nyheter
* komedi
* drama
– Folk kommer aldrig att tappa intresset för detta.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd