De nya framväxande tv-bolagen tar fart och omsätter sammanlagt minst en kvarts miljarder kronor under 2014.
Traditionell reklam-tvs död utropas då och då, men har pengarna börjat flytta till andra icke traditionella kanaler för rörlig bild? Ja, det börjar handla om belopp som inte är fickpengar åtminstone.
Under 2014 minskade reklam-tvs intäkter med 3,4 procent till 5,76 miljarder kronor, enligt IRM. Därtill kommer ytterligare mångmiljonbelopp på intäkter från betalt innehåll.
De nya tv-bolagen, som Beaconomist har kommit åt siffrorna för, ökar under 2014 intäkterna med 71 procent till 241 miljoner kronor. Det sammanslagna rörelseresultatet ökar. Antalet anställda ökar med 32 personer till 80.
Störst av de nya tv-bolagen är Smartclips som ökade med 46 procent till 132 miljoner kronor. Snabbast växte Youtube-kanalen United Screens som lyfte med 727 procent till 21 miljoner kronor. Och tillväxten fortsätter i rask takt för United Screen, berättar försäljningschefen Nicole Haman.
– Vi är jätteglada över att vi passerade helårssiffran för 2014 redan i maj det här året. Ungefär hälften av intäkterna kommer från reklamförsäljning. Omsättningen kommer mer än att fördubblas under 2015, säger hon.
Hur fördelar sig intäkterna?
– De två största intäktskällorna vi har, reklamförsäljning och branded content, ser vi öka mycket stark tillväxt.
Var ser ni tillväxt, exempelvis traditionella reklamköpare eller nya typer av aktörer?
– Den vanligaste kunden vi har är annonsörer som redan är väletablerade, som nu tänker nytt för att nå framför allt en publik mellan 18 och 45 år som är vår huvudmålgrupp. 75 procent av våra tittare ligger inom detta åldersspann.
Hur tänker ni kring försäljning av innehåll och content?
– Vår produkt är inte försäljning av innehåll eller content utan vi erbjuder annonsörer samarbeten med innehållsskapare på online video-plattformar, där några av de plattformarna är Youtube, Twitch eller Instagram.
Förutom traditionell reklam-tv, vilka konkurrenter stöter ni på, jag tänker exempelvis på Smartclip, Flow, Playad, Xaxis, Youme, Aftonbladet , Expressen, DI, DN, Nyheter 24, Facebook, Instagram och Splay?
– Det var i princip hela listan även om man kan diskutera om det egentligen är konkurrenter. Nej, skulle jag säga, det är snarare listan över aktörer som tillsammans skapar det som är nya alternativet till de traditionella mediernas reklamlösningar. Det är vi tillsammans som är ute och övertygar marknaden om betydelsen av att flytta annonseringen till online video. Våra enda riktiga konkurrenter är de traditionella medierna, säger Nicole Haman.
Med en ökning på 28 procent stod Solidtango för den minsta ökningen. Kanalens affärsidé är att hjälpa sin kunder sätta upp och driva nischkanaler.
– Ett bra exempel är Gothia som livesänder 1 000 matcher på 5 dagar, säger Johan Lundqvist, som var med och grundade Solidtango.
Solid Tango säljer reklamutrymme, tar in intäkte

rna och fördelar dem på de inblandade aktörerna i nischkanalen. Nischkanalerna omsätter i storleksordningen 500 000 kronor – i miljoner kronor.
– Vi hjälper kunderna att kapitalisera på sitt innehåll.
Hur ser det ut framöver?
– Vår bild är tydlig. Framtiden finns i nisch-tv, säger Johan Lundqvist.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...