Patrik Widlund har en lång erfarenhet från mediebranschen, bland annat från IDG och LRF. Nu är han aktuell med boken Digital transformation – strategier för affärsutveckling, utgiven på Liber. Ambitionen är att hjälpa företagsledare ”hantera utmaningar och möjligheter för att företaget ska klara den digitala konkurrensen genom egen transformation”. Boken innehåller praktiska instruktioner såväl som nulägesbeskrivningar och praktikfall. Här återger vi ett stycke som beskriver ”de nya företagen”.
Det är de nya disruptiva företagen som sätter standarden för de
äldre och traditionella bolagen. Med deras förmåga att hitta helt
nya sätt att lösa kundernas problem och behov på, skapar de stegrande
förväntningar om framtiden hos konsumenterna. Den
teknologiska utvecklingen och de företag som förstått att utnyttja
möjligheterna är också förebilder för många drömmande entreprenörer.
Sverige har utvecklats till en attraktiv miljö för så kallade
startups. Det är inte längre konkurrensen från branschkollegorna
som stressar, det är helt nya aktörer som ändrar affärsmodeller. De
nya företagen har en ny syn på människor som arbetskraft, sättet
att organisera, sättet att styra och leda. Företag som Spotify till
exempel arbetar på helt andra sätt än vad som historiskt har varit
standard för framgångsrika bolag. De organiserar sig för att lära
sig så mycket som möjligt om kunden och hur de kan lösa kundens
problem. Många etablerade företag kan avundsjukt fundera över
hur mycket lättare det är för dessa digitalt födda bolag som ofta
kan fokusera på en enda produkt och har en tydlig målbild och ett
fint syfte som alla gillar. Det är svårt att ha den typen av företag
som konkurrent inom varje enskilt segment om man är en större
och etablerad aktör. Dessutom dammsuger Spotify, spelbolag som
King, Dice och en lång rad bettingföretag marknaden på talangfulla
IT-människor och programmerare. För att ha en chans i den
konkurrensen behöver traditionella företag öka sin attraktionskraft
och då behöver de närma sig dessa unga företag och jobba
medvetet med digital affärsutveckling och transformation. När
mogna företag investerar tungt i teknik, struktur, servrar och system
ägnar sig de nya företagen åt affärsutveckling. Mag Interactive
är ett svenskt spelföretag
med fler än 100 miljoner nedladdade
onlinespel. Varje dygn ger spelarna upphov till över 100 miljoner
händelser, vilka analyseras i realtid. Ändå har Mag Interactive inte
någon egen server, istället hanteras allt i Googles molntjänst
Bigquery . Molntjänster gör att kunderna får
åtkomst till program och data när som helst, utan att behöva använda
egna hårddiskar för att spara. Det utvecklas även industriella moln
somfungerar som ekosystem. Bland andra Ericsson står bakom
Connected Vehicle Clouds. Tanken bakom dessa moln är att skapa
en plattform för en hel verksamhet, baserad på en bransch. Bilbranschen
blir allt mer orienterad mot mjukvara och Ericsson räknar
med att det kommer att finnas 700 miljoner uppkopplade bilar år
- Det kan till exempel medföra att en bil kan uppgraderas
under sin livstid allteftersom biltillverkaren
eller andra leverantörer
i samma ekosystem utvecklar programvaran eller kringtjänster.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...