Patrik Widlund har en lång erfarenhet från mediebranschen, bland annat från IDG och LRF. Nu är han aktuell med boken Digital transformation – strategier för affärsutveckling, utgiven på Liber. Ambitionen är att hjälpa företagsledare ”hantera utmaningar och möjligheter för att företaget ska klara den digitala konkurrensen genom egen transformation”. Boken innehåller praktiska instruktioner såväl som nulägesbeskrivningar och praktikfall. Här återger vi ett stycke som beskriver ”de nya företagen”.

Det är de nya disruptiva företagen som sätter standarden för de

äldre och traditionella bolagen. Med deras förmåga att hitta helt

nya sätt att lösa kundernas problem och behov på, skapar de stegrande

förväntningar om framtiden hos konsumenterna. Den

teknologiska utvecklingen och de företag som förstått att utnyttja

möjligheterna är också förebilder för många drömmande entreprenörer.

Sverige har utvecklats till en attraktiv miljö för så kallade

startups. Det är inte längre konkurrensen från branschkollegorna

som stressar, det är helt nya aktörer som ändrar affärsmodeller. De

nya företagen har en ny syn på människor som arbetskraft, sättet

att organisera, sättet att styra och leda. Företag som Spotify till

exempel arbetar på helt andra sätt än vad som historiskt har varit

standard för framgångsrika bolag. De organiserar sig för att lära

sig så mycket som möjligt om kunden och hur de kan lösa kundens

problem. Många etablerade företag kan avundsjukt fundera över

hur mycket lättare det är för dessa digitalt födda bolag som ofta

kan fokusera på en enda produkt och har en tydlig målbild och ett

fint syfte som alla gillar. Det är svårt att ha den typen av företag

som konkurrent inom varje enskilt segment om man är en större

och etablerad aktör. Dessutom dammsuger Spotify, spelbolag som

King, Dice och en lång rad bettingföretag marknaden på talangfulla

IT-människor och programmerare. För att ha en chans i den

konkurrensen behöver traditionella företag öka sin attraktionskraft

och då behöver de närma sig dessa unga företag och jobba

medvetet med digital affärsutveckling och transformation. När

mogna företag investerar tungt i teknik, struktur, servrar och system

ägnar sig de nya företagen åt affärsutveckling. Mag Interactive

är ett svenskt spelföretag

med fler än 100 miljoner nedladdade

onlinespel. Varje dygn ger spelarna upphov till över 100 miljoner

händelser, vilka analyseras i realtid. Ändå har Mag Interactive inte

någon egen server, istället hanteras allt i Googles molntjänst

Bigquery . Molntjänster gör att kunderna får

åtkomst till program och data när som helst, utan att behöva använda

egna hårddiskar för att spara. Det utvecklas även industriella moln

somfungerar som ekosystem. Bland andra Ericsson står bakom

Connected Vehicle Clouds. Tanken bakom dessa moln är att skapa

en plattform för en hel verksamhet, baserad på en bransch. Bilbranschen

blir allt mer orienterad mot mjukvara och Ericsson räknar

med att det kommer att finnas 700 miljoner uppkopplade bilar år

  1. Det kan till exempel medföra att en bil kan uppgraderas

under sin livstid allteftersom biltillverkaren

eller andra leverantörer

i samma ekosystem utvecklar programvaran eller kringtjänster.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...