Vi har tidigare berättar hur de stora managementbolagen som Boston Consulting och Accenture positionerar sig på marknaden för digital transformation. Men även de små svenska managementfirmorna gör förvärv och växer. Förra veckan köpte Curamando kollegan Conversionista och bidar en ny byrå som omsätter närmare 100 miljoner kronor redan i år.

– Vi fokuserar bara på digital transformation. De stora managementbyråerna försöker göra allt. Vi jobbar med alla slags kunder, stora företag som ATG eller Tele2, men även med väldigt små kunder med specifika behov som att att driva trafik till e-handeln, säger Mattias Olofsson, vd för Curamando.

Vilka konkurrenter stöter ni på?
– De stora konsulthusen som Acando eller Accenture, men även mediebyråer som PHD och Iprospect och nischaktörer som Pineberry eller Keybroker.

Vad är det som gör att ni vinner affärerna?
– Vi har rätt kompetens, som det inte är så lätt att få tag på. Vi är personliga i våra kundrelationer och fokuserade. Vi är inte som Acando som har 1 000 anställda. Vi jobbar väldigt dedikerat med våra kunder.

I fredags köpte Curamando bolaget Conversionista, som är specialiserade på digital konverteringsoptimering. Curamando omsatte under 2016 42 miljoner kronor och gjorde en vinst på 6,9 miljoner kronor på 35 anställda. Conversionista omsatte 22 miljoner kronor på 20 anställda.

Varför gör ni affären?
– Vi gör det framförallt för att få ett bättre erbjudande och ett större footprint, så vi kan ta större uppdrag. Vi har ett hälsosamt överlapp. De är bra på saker vi är dåliga på, som inbound marketing och profilering. Vi känner respekt för varandra och har haft en längre dialog. Vi har ingen förvärvsstrategi, men förhoppningsvis kan vi lägga till fler företag i framtiden.

Tanken är att skapa nordiskt konsulthus nischat inom digital transformation och marknadsföring. Men hur ser marknaden ut?
– Vi ser att det sker en förflyttning som är komplicerad för många företagen. Vi jobbar med att bolagens sälj och marknadsavdelningar och hur de ska flytta affärerna från traditionella perspektiv till nya. Vi blir arkitekter för hur förändringarna ska göras, tar fram strategin och hjälper till med change management och organisationsutveckling så att våra uppdragsgivare klarar de nya behoven. Det låter lätt. Men bara att rekrytera rätt folk för är inte lätt i dag för våra uppdragsgivare.

Och så slutar det med att ni rekommenderar Salesforce?
– Nej, det är ganska sällan faktiskt. Det är klart att det är helt rätt för vissa organisationer. Men vi jobbar mer med processerna och organisationen runt omkring. Det är större än vilken teknikleverantör man ska välja, säger Mattias Olofsson.

Ni bygger upp en ny managementfirma, händer det att ni också blir uppvaktade av företag som vill köpa er?
– Vi blir väldig uppvaktade, men vi har inte startat bolaget för att sälja. Drivkraften är att bygga den lysande stjärnan på marknaden. Så när det knackar på dörren tackar vi vänligt nej.

Efter affären ägs Curamando i huvudsak av sex partners.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...