Efter 3,5 år tar it-förlaget IDGs contentförsäljning fart. Data driver på försäljningen.
Idag jobbar sex personer på IDG Content & Marketing Services.
– Vi har vuxit rätt snabbt, men kontrollerat. Antalet kunder har ökar explosionsartat, summerar affärsområdeschefen Christofer Björkvall utvecklingen.
På den 70 namn långa kundlistan finns företag som Microsoft, Tieto och Cybercom.
– Vi är ganska inriktade på teknik och it-kunder. Det är där vi har vår bas.
Under de senaste redovisade räkenskapsåret, september 2012-2103 ökade omsättningen med 87 procent till 5,0 miljoner kronor. Rörelsevinsten på 682 000 kronor byttes mot en rörelseförlust på -803 000 kronor.
Christofer Björkvall, vill inte prata om siffrorna. Men han berättar gärna om varför efterfrågan på bolagets tjänster ökar och anger fyra förklaringar.
– Våra kunder ligger ofta långt fram att testa ny teknik i marknadsföringen. Det blir mer komplext. Kanaler, egna, köpta och förtjänade, konvergerar (smälter samman) och det blir komplext att få ihop kampanjer och det ställer stora krav på marknadsförarna. Där kan vi fungera som ett virtuellt redaktionellt team, men också vara med u genomförandet av kampanjerna i allt från analys till uppföljning.
– Det som har växt snabbast och fortsätter att växa är native (redaktionell reklam). Där jobbar vi mycket med att ta ut kunderna även i kanaler utanför IDG. Det som har tagit riktigt bra fart är inbound marketing (företag skapar innehåll som är mervärden till kunderna). Det är viktigt för företagen att bjuda på relevant innehåll på kundernas köpresa. Där kan vi komma in som ett team och se till att det blir bra trafik på innehållet.
– Rörligt videoinnehåll växer oerhört snabbt för oss och för marknaden som helhet. Vi gör inte reklamfilm, men mycket intervjuer, reprogage från mässor och digitaliserade event.
– Det absolut hetaste nu är datadriven content marketing. Det handlar om hur man kombinerar stora datamängder för att styra innehåll mot rätt personer i olika delar av köpprocessen.
Vilka byråer gör anspråk på datadriven content marketing?
– Det är många som håller på med det från mediebyråerna till mediehusen själva. Men det saknas byråer som kan ta helhetsgrepp, så jag tror det uppstår nya hybridbyråer som klara allt från analys hela vägen till leads eller affär.
Det låter lite som ni är inne på mediebyråernas område?
– Vi jobbar längre ner i säljpipan. Mediebyråerna jobbar med breda kampanjer. Vi tar vid där de breda kampanjerna slutar. Ofta löser vi problem tillsammans med mediebyråerna. Vi gör ett native-projekt ihop med Mediacom nu för Dell.
Vilka andra byråer stöter ni på?
– Det är ganska blandat. Det kan vara allt från contentbyråer till byråer från kundtidningssidan. I vissa fall pr-byråer som är starka på it och teknik. Sedan kan vi stöta på byråer specialiserade på att leverera leads. Inte så ofta reklambyråer.
Vilket är ert nästa steg?
– Vi håller på att närma oss vår internationella organisation. IDG har en stor hubb i Tyskland, England och USA. Vi tittar på hur vi kan skapa en global organisation. Kunderna vill kunna göra ungefär samma saker på alla marknader. Då kan vi hjälpa svenska företag som vill ut i världen.
Anställa fler?
– Vi ska självklart växa. Men det måste inte innebära att vi anställer folk Vi vill ha en duktig kärna som kan se till att säkra kvaliteten i leveransen. Sedan jobbar vi med frilansnät. Vi tror mycket på att växa i nätverksmodellen, säger Christofer Björkvall.
SJÄLVKLART ERBJUDER IDG PÅ ETT STYCKE INBOUND MARKETING SOM ÄR EN GUIDE TILL JUST DET INBOUND MARKETING. DEN FINNS HÄR.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...