Contentbyrån Spoon öppnar ett kontor i Tromsö för att tillgodose den ”spännande” nordnorska contentmarknaden.
Den nordiska contentbyrån Spoon fortsätter att växa. Byrån har sammanlagt 200 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingfors och London. Nu ska byrån ta sig an den nordnorska contentmarknaden genom etableringen i Tromsö.
– Vi vill vara nära kunderna och kundernas målgrupper där och tror att vi blir en bättre partner för aktörer på den lokala marknaden genom att finnas där på plats, säger Stine Eriksen, chef för Spoonkontoret i Tromsö.
Hon lägger till:
– Det finns många spännande företag och organisationer med huvudkontor eller en väsentlig del av sina verksamheter baserade i Tromsö. Den befintliga konkurrensen och stora kompetensen inom kommunikation och marknadsföring på den lokala marknaden är stor och det har vi respekt för men vi tror att det finns utrymme för oss.
På vilket sätt?
– Med oss får kunderna en liten och transparent byrå med nära kundkontakt samtidigt som vi har stora resurser att nyttja när kunderna efterfrågar spetskompetens eller mer resurser.
Idén att expandera till Nordnorge föddes när Stine Eriksen tidigare beslutat sig för att flytta från Oslo och lämna Spoon. Spoons byråchef i Oslo, Marte Ramborg, såg det som en möjlighet för byrån att expandera till den norra marknaden och samtidigt inte förlora Stine Eriksen.
Stine Eriksen valde därefter att acceptera erbjudandet och ansvarar nu för etablerandet av det nya kontoret.
– Det ser ut som att vi snabbt kommer att behöva anställa fler men vi kommer först att spendera några veckor åt att lära känna kunderna och marknaden.
Byrån är redan i gång med Spoons befintliga kunder i norra Norge.
Hur ska byrån växa de närmaste två åren?
– Vi har lärt oss att ha höga ambitioner kombinerat med förmågan att vara föränderliga när nya behov uppstår. Vi har definierat några interna mål men vi befinner oss i uppstartsfas och allt är inte klart än.
Att träffa nya och spännande kunder ligger högst upp agendan, enligt Stine Eriksen.
– Vi ska också bjuda in till frukostseminarier för att dela med oss av vår kunskap om content med särskild inriktning på video och digital distribution.
Flera ska ha hört av sig till byrån om arbetstillfällen.
– Vi har börjat få förfrågningar från personer som vill arbeta med oss och det är en kul process att få lära känna nya talanger.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...