När Ica flyttade produktionen av kundtidningen Buffé från OTW till Studio Bon, skiftade ett av branschens större och mer prestigefyllda konton byrå. Marknadsdirektör Mats Liedholm berättar hur Ica tänkte och gjorde.

Mats Liedholm börjar med att förbehållningslöst hylla OTW och särskilt Buffés chefredaktör Tony Wallin för en tio år lång ”fantastisk” insats. I dag når Buffé två miljoner hushåll i Sverige och är en formidabel räckviddskanal.

– Det vi har sett ett behov av är att få ihop innehållet i Buffé med hur vi jobbar i andra kompletterade kanaler så att vi bättre kan integrerar ämnena i tidningen med andra kanaler vi arbetar med, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm.

Ica träffade fem ”potentiella” kandidater varav OTW ska ha varit en. De fick bland annat arbeta ut ett antal sidor i Buffé.

– Vi utvärderade dem efter ett dussintal olika kriterier. Det landade i tre byråer som vi tog till en andra omgång.

I den andra omgång tog Ica ett ”resonemang” med de återstående byråerna.

– Fokus låg mer på kemin och själva samarbetet.

Valet föll på Studio Bon, som ligger bakom livsstilsmagasinet Bon.

– Till slut hittade vi en byrå som kunde svara upp mot kriterierna vi hade och som tänkte nytt och moget och föll oss väldig väl i smaken också vad gäller kemin.

Vad rör det sig om för volymer i upphandlingen?
– Buffé produceras med elva nummer per år. Så ser upplägget ut även framgent. Det är samma upplaga och samma upplägg så det är inga strukturella förändringar.

Hur ska Buffé samverka med era andra kanaler?
– Vi jobbar med olikas säsonger och olika tematiska ämnen i vår marknadsföring. Det vill vi stärka upp så att om vi har ett specifikt redaktionellt innehåll, vill vi säkerställa att vi kan jobba med samma upplägg i våra kanaler och att vi kanske även kan ta ut det större med reklam och lyfta det hela vägen till butiken. Det skulle också kunna påverka vårt butikssortiment.

Skiftet av byråer sker ”framåt våren”.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...