En av Sveriges största webbyårer, Creuna, avslutade snabbt ett tioårigt samarbete med vd Magnus Palm. Creunas styrelseordförande Torstein Harildstad, ger här sin version.

Siffrorna för svenska delen av nordiska Creuna ser det inte helt uppåt väggarna, även om inte lönsamheten är på topp. I alla fall inte för 2016 då omsättningen ökade med 8,3 procent till 169 miljoner kronor. En rörelseförlust på -2,4 miljoner vändes till en rörelsevinst på 5, 9 miljoner kronor och en marginal på 3, 5 procent. Antalet anställda ökade med tre till 142.

Den 6 november kom beskedet. Creuna ville byta vd. I pressmeddelandet skriver ledningen att ”kundernas affärer blir alltmer tekniskt avancerade och affärskritiska och kraven på Creuna har ökat”.

Hur?
– För några år sedan ägdes av projekten av marknadsavdelningen. Nu är projekten affärskritiska och ägs av toppledningen. Digitaliseringen är strategisk för våra kunder. Det ställer andra krav på hela branschen, säger Torstein Harildstad.

Flyttar alla projekt från marknadsavdelningen?
– Vi har fortsatt projekt som ska skapa emotioner för varumärket. De ligger klockrent på marknadsavdelningen.

Så vad kärvs av Creunas nya vd i Sverige?
– Vi är på jakt efter en visionär företagsledare som förstår kommunikation och design och kan leda några av landets bästa tekniker i en teknisk miljö.

Ska ni flytta er position eller fördjupa den?
– Vi ska ha samma position med design, teknik och kommunikation. Det har varit Creunas historiska styrka, säger Torstein Harildstad och lägger till:

– Vi har en fantastiska kunder. Vi har otroligt många skickliga medarbetare. Det är den position vi kommer ifrån.

Hur utvecklas marknaden?
– För det första är det väldigt många aktörer som som vill leverera digitalisering, både traditionella systemintegratörer som drar mot design och kommunikation och design- och kommunikationsbyråer som drar mot teknik.

Sväljer den expanderade marknaden den ökande konkurrensen?
– Det är en intressant fråga. Vi är mitt i det nu. Det råder inget tvivel om att konkurrensen ökar. Eller att marknaden ökar. Om det är relativt, vet jag inte, men det är otroligt spännande. Vi ser det också på det stora intresset för att bli vd på Creuna.

Hur ser den nordiska marknaden och de nationella nordiska marknaderna ut?
– Sverige är den största marknaden vi är på och vi har goda förutsättningar med många intressanta kunder. Vi är väldigt duktiga i Göteborg där vi har en fantastisk utveckling. Sedan skär digitaliseringen genom alla nordiska länder.

Ni ökade omsättningen men inte resultatet så mycket under 2016. Hur har år 2017 utvecklats?
– Vi vill inte ge några siffror. Magnus har varit här i tio år och vi har kommit överens om att han skulle kliva ner.

Hur många har sökt vd-jobbet?
– Vi väljer nu mellan en handfull kandidater och hoppas på att vara klara till jul.