Begreppet growth hacking har blivit ett populärt buzzord inom marknadsföringsbranschen. Experten Patrick Walsh svarar på tre frågor om metoden.
Termen growth hacking myntades redan 2010 av Sean Ellis, då chef för tillväxt på Dropbox. Enkelt uttryck handlar growth hacking om att med okonventionella sätt skapa tillväxt och används främst av it-bolag bland annat för att marknadsföra sina tjänster.
Typexemplet är när Hotmail i sin barndom infogade ”PS. I love you. Get your free e-mail at Hotmail” i slutet av användarnas mejl-meddelanden och på så vis gjorde reklam för sin tjänst.
Men är fenomenet bara en fluga? Patrick Walsh, byråchef på Growth Hunters, tycker inte det. I en artikel i The Guardian berättar han att byrån på sex månader lyckats öka antalet förfrågningar från kunder med 58 procent samtidigt som intäkterna skjutit i höjden.
Han svarar också på tre vanliga frågor.
Är det bara för teknikföretag?
– Nej, jag äger ett företag som jobbar med marknadsföring och pr för författare och har dragit nytta av growth hacking-strategier. Det har gjort det möjligt för oss att nå vår publik och engagera dem på ett mer effektivt sätt. Alla sorters företag använder dessa metoder för att öka försäljning.
Hur kan denna process hjälpa småföretag att växa?
– Growth hacking är en disciplin som fokuserar på resultat. En growth hacker kan bestämma sig för en ny marknadsstrategi, bygga koden, implementera och analysera utfallet. Det finns ingen fördröjning. En ny marknadsplan kan implementeras på bara några timmar och dagar, snarare än månader. Viktigast är att du vet exakt hur väl planen fungerar. Data och resultat kan analyseras i realtid.
Vad betyder detta för din verksamhet?
– Det betyder att marknadsföringen förändras. De dagar då man plöjde ned pengar och inte kunde följa resultatet är förbi. Growth hackers kan följa resultatet på en makronivå. Allt är pragmatiskt och nya beslut drivs av datan.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...