Det danska företaget Siteimprove är på offensiven i Sverige med sitt verktyg för utvärdering av sajter. Företaget lanserar nu ett eget index.

Siteimprove uppgraderar sin analysplattform för sajter. Företaget släpper även ett eget index, Digital Certainty Index (DCI).

Indexet bygger på data från tre moduler: kvalitet, tillgänglighet, SEO

* Kvalitetsmodulen som bland annat hittar trasiga länkar, läsbarhet och stavfel.
* Tillgänglighetsmodulen som bland annat tittar på CSS.
* SEO undersöker hur väl sajten är anpassad för sökmotorer, även mobilt.

Mätningarna bygger på riktlinjerna för tillgänglighet, WCAG 2.0.

Modulerna visar var felen finns och föreslår åtgärder.

Utöver modulerna ingår även en analysmodul och en policymodul där sajtägare kan sätta upp olika regler, som bäst före-datum för texter.

Kunderna till Siteimprove loggar in online och får sina sajter utvärderade utan att något behöver göras.

Hittills har Siteimprove 250 kunder i Sverige och 6 000 i världen, berättar Sofie Evander Coe, key account manager.

– Tidigare har vi bara levererat tjänsten online nu har vi börjat erbjuda assistens och utbildning och hjälp till redaktörer.

Hur brukar det se ut på svenska sajter?
– Det kan variera mycket. Man kan ganska snabbt se var organisationen har lagt krutet. Det vi kan märka är att tillgängligheten blir eftersatt. Det är inte så att man inte vill utan mer att man inte har verktygen på plats för att få konkret hjälp. Många tänker respons och svarstider, men det är inte detsamma. Tillgänglighet innebär att alla ska kunna ta till sig innehållet.

Siteimprove kostar från 699 kronor per månad.

ANDRA VERKTYG FÖR BÄTTRE SAJTER
Balsamiq
Content Experiments/Google Analytics
Convert
Crazy Egg
Inspectlet
Invision
Mockflow
Omnigraffle
Optimal Workshop
Optimizely
Pidoco
Proto.io
UX Kits
UXPin
Visual Web Optimizer