2014 rekryterade sociala medier-byrån Curious Mind tolv nya medarbetare och fem frilansare. Evalena Andersson, vd för byrån, säger att även 2015 kommer att bli ett spännande år. Omsättningen ska öka rejält och hon sneglar nu på Göteborg.
– Sedan 2014 har vi mer än dubblerat vår personalstyrka. Vi är just nu 27 personer som jobbar ute hos våra kunder. Vi har alla basen som innehållsstrateger och webbredaktörer, sedan är några dessutom specialister på webbcopy respektive produktionsledning, säger Evalena Andersson.
Vad innebär det att ni "sneglar" på Göteborg?
– Vi ser att det händer spännande grejer i Göteborg och flera intressanta företag har hört av sig till oss för att få hjälp. Eftersom en del av vår affärsidé är att vara på plats hos våra kunder siktar vi nu på att också kunna vara just där. I går började vi leta efter vår första medarbetare i Göteborg och redan nu kan vi se att det finns många duktiga aspiranter. Om allt faller väl ut kommer vi alltså även att finnas i Göteborg inom kort.
Förra året omsatte Curious Mind knappt 10 miljoner kronor men i år räknar byrån med att omsätta cirka 17 miljoner (räkenskapsåret brutet i augusti).
– Både den digitala affären och marknadsföringen blir viktigare för våra kunder och de satsar allt mer på de digitala kanalerna; webb, e-handel, nyhetsbrev och sociala medier. Det gör att vi fått större förtroende och får vara fler konsulter på varje uppdrag. Att vi sitter på plats hos våra kunder har också visat sig vara en framgångsfaktor som skapar bra relationer och nära samarbeten, berättar Evalena Andersson.
Hon fortsätter:
– Det senaste året har vi även satsat på att ha en dedikerad person som bara jobbar med de viktiga interna frågorna; personal, rekrytering och ekonomi. Det har gjort att vi kunnat öka rekryteringstakten betydligt.
Några nya kunder?
– Vi jobbar med många olika typer av uppdrag i många olika branscher. Dessvärre är många projekt hemliga tills de lanseras. Men just nu jobbar vi bland annat med ICAs satsning på e-handel, bloggar på revisionsbolaget PwC, innehållsstrategi och implementering på Arbetsförmedlingen, nyhetsbrev på H&M och Swebus. På kundlistan finns även Handelsbanken, Scandic och Svenska Dagbladet.
Har du någon spaning på sociala mediebyråernas roll i kommunikationsbranschen?
– Vi upplever att många företag börjar plocka hem mycket av det dagliga arbetet med sociala medier och anställer personer som ansvarar för detta. Men fortfarande behövs hjälp med strategi och att dra upp riktlinjer för arbetet. En strategi är ju inte statisk utan behöver ses över och uppdateras med jämna mellanrum för att fungera.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...