Curemedia är influerarnätverket som har en egen expert på artificiell intelligens (ai) och maskinlärning. Tanken är att hålla järnkoll influerarnas följare.
Fredrik Linné pluggade maskininlärning vid Stanford och blev klar 2015. Det senaste året har han jobbat med influerarnätverket Curemedia.
Han jobbar med att utveckla ett självlärande system som ska bli en konkurrensfaktor för Curemedia.
Systemet ska klara tre saker när det snart lanseras:
* Kvalitetssäkra influerare så att de har de följare de anger och att de inte är fejk.
* Analysera hur rätt budskap ska nå rätt målgrupp.
* Föreslå vilka kampanjer som ska gå hos vilka influerare.
Systemet bygger på järnkoll på följarna. Genom att studera följarna får influeraren en profil som kan kan matchas med företag och organisationer som vill kommunicera produkter och tjänster.
Data hämtas via api från Facebook, Snapchat, Instagram och Youtube.
– Vårt ai-system är en black box. Systemet är oberoende av vilka kanaler som ska analyseras, säger Fredrik Linné.
Han har själv kodat systemet i C och C++.
– När vi började, tittade vi på vad som fanns därute. Det fanns ett program för ansiktsigenkänning, men det fungerade bara till hälften. Så nu har vi ett system som inte går att hitta någon annanstans.
Vad är nästa steg för er?
– Vi ska fortsätta med att få ut vårt AI till en ny plattform. Vi har kommit så långt nu att vi har en egen plattform för små och medelstora bolag.
Tanken är att företagen ska kunna använda systemet till att profilera sina egna influerare, men också matcha kommunikationsbehoven med olika influerare.
– Systemet sköter kontakten med influerarna, så att företag och organisationer får ut sina budskap till rätt målgrupp. Systemet ska också kunna analysera hur kommunikationen har gått.
När blir systemet klart?
– Det är inte jättelångt bort.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...