Den svenska crowdfundingtjänsten Fundedbyme ökar omsättningen med 52 procent år 2017 jämfört med föregående år. Marknadschefen tror på fortsatt tillväxt och expansion.

För 2017 redovisade Fundedbyme intäkter om 6,3 miljoner kronor och en omsättningsökning om 52 procent jämfört med föregående år. Samtidigt går crowdfundingsajten, som också har partnerbolag i Dubai, Finland, Malaysia, Singapore och Polen, fortfarande med förlust (-5,9 miljoner kronor EBIT), även om förlusten för 2017 minskade med 44 procent jämfört med föregående år.

– Dels har marknaden mognat och efterfrågan är större än någonsin. Vidare har vi som ett nyetablerat företag under ett par år behövt hitta vår roll i dialog med Finansinspektionen, med internationella partnerbolag, med entreprenörer samt med investerare. Det är en affärsmodell som vi idag kan skala upp och som är efterfrågad på marknaden av finansieringsalternativ, säger Michaela Berglund, marknadschef på Fundedbyme och fortsätter:

– Vi är stolta över att vara den snabbast växande crowdfundingföretaget med över 250 000 investerarmedlemmar.

I stort, hur utvecklas affären för Fundedbyme?
– Vi har mycket spännande framför oss. Noteringsprocessen kommer att ta mycket av vårt fokus under året och att det är bara början, internationellt finns det stora behov. Sen ser vi fram emot utvecklingen på svensk finansmarknad med den pågående utredning som nu ligger remitterad. När politikerna inser att efterfrågan är så pass stor att de är intresserade av att uppmuntra affärerna och samtidigt följa med i utvecklingen framåt, då har vi gjort något rätt.

Hur kommer affärerna för 2018 utvecklas?
– Hösten har historiskt alltid inneburit mer affärer för oss än de första månaderna därför tror vi på ett ännu starkare avslut med fler crowdfundingkampanjer och ytterligare expansion.

Michaela Berglund förklarar att teamet på Fundedbyme ser att allt fler vågar starta egna bolag.

– Från vårt perspektiv är det fler bolag som strategiskt använder sig av crowdfunding för att finansiera och marknadsföra sina bolag. Vi kan jämföra förra årets antal framgångsrika crowdfundingkampanjer som uppnådde 100 procent finansiering, 33 kampanjer, med årets antal så långt, 21 kampanjer. Vid den här tiden förra året hade vi crowdfundat sex kampanjer så tillväxten är enorm så långt in på året, säger Michael Berglund.

Hon anser att svenska framgångsrika startupbolag bidrar till nya trender i branschen.

– I fintech ser vi ett stort utbud av spännande alternativ som konkurrerar med de tjänster som bankerna traditionellt erbjudit. Tyvärr är det fortfarande så att det är färre kvinnliga entreprenörer som traditionellt får finansiering av sina bolag. Miljö, teknologi, utbildning och hälsa är några av de produkter eller tjänster som vi ofta ser som dyker upp och utmanar etablerade marknader.

Hur ser konkurrensen ut?
– Vi menar att det finns utrymme för fler aktörer på den nordiska marknaden och vår främsta konkurrent är fortfarande bristen på kunskap om crowdfunding som erbjudande för entreprenörer och investerare.

Hur växer ni organisatoriskt?
– Vi har anställt med fokus på marknad och sälj under våren samt fokuserat på att bygga ett bra team. Idag är vi stolta över att ha hittat rätt kompetenser vårt moderbolag och kan nu fokusera på den egna expansionen, vi har stora planer i den närmaste tiden. Sedan är vi på väg till att ta ytterligare marknadsandelar och bli ännu bättre på att hjälpa både investerare och entreprenörer i deras målsättningar. Sedan kikar vi på strategisk internationell expansion.

Vad har ni för tillväxtmål och expansionsplaner?
Fundedbymes målsättning är att investeringar genom crowdfunding är lika mycket en lokal som en global företeelse. Vem säger att nästa fantastiska bolag är svenskt? Vi söker efter strategiska partners internationellt för en internationell expandering. Samtidigt vill vi uppmuntra entreprenörer och investerare som inte traditionellt investerat i bolag att våga testa. Fundedbyme gör det enkelt för en.

Ni gör fortfarande förlust. Vad krävs för att vända det röda resultatet?
– Vi har flera stora planer framåt som ni inom kort kommer kunna ta del av, bland annat har vi kommunicerat en ambition om notering inom en inte allt för avlägsen framtid. Vi har även förvärvat Laika Consulting som under alla år generat vinst, de är framstående inom både Investor relations och noteringsprocesser. Det gör att vi långsiktigt strategiskt kan bredda de tjänster vi erbjuder hos Fundedbyme. Sedan växer vi fort – redan i år har vi stängd 21 kampanjer framgångsrikt, vid den här tiden förra året stängde vi sex stycken kampanjer,uppnått 100 procent, så vi är på god väg att uppnå det målet. I slutet av förra året passerade vi 100 000 medlemmar, idag är vi mer än dubbelt så många, även det säger något om både efterfrågan och vår tillväxtpotential.

Hur ser ni som crowdfundingplattform er som politisk maktfaktor?
– Vi är inte politiskt företag. Men vår grund bygger på att erbjuda möjligheten för vanliga människor att bli riskkapitalister, genom att investera i bolag som de tror på. Det erbjudandet är grunden för allt vi gör. Vi vet att i det mötet kan nya jobb skapas, innovation kan drivas framåt och entreprenörer ges en modern finansieringsmöjlighet.

Vad är ni mest stolta över?
– Vi är stolta över att kunna erbjuda en helt unik möjlighet för entreprenörer och investerare att mötas. Vår målsättning är att vara entreprenörsvänliga, det vill säga ge bolag de bästa förutsättningar att presentera sin produkt till marknaden samtidigt som de erbjuds en möjlighet att ta in kapital från passionerade investerare som många gånger blir ambassadörer för företaget. Ingen av oss vet vilket bolag som kommer bli nästa Spotify men tänk att du oavsett var du bor erbjuds en möjlighet att vara med på företags tillväxtresor redan från ett tidigt stadium.

Michaela Berglund lägger till:

– Sen är det oerhört roligt att vi har så många kvinnor i teamet, både som kodare (6 av 8 stycken) och givetvis som investerare – 45 procent av alla investeringar under 2017 gjordes av kvinnor. Det är ett trendbrott mot resten av finansbranschen och visar att crowdfunding attraherar många.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...