Cheferna på Make Your Mark, Curious Mind, Intellecta Corporate, OTW och Oh My ger sin syn på contentbranschens viktigaste frågor just nu och funderar över identiteten som contentbyrå och om det räcker till 2018.

JONAS TERNING, VD PÅ MAKE YOUR MARK

Vilka är contentbranschens viktigaste frågor idag?
– Att ta plats vid bordet. När det gäller den starkaste av alla kommunikationstrender – budskap till nytta för avsändare och mottagare, är contentbyråernas verktygslåda många gånger både bredare och vassare än de man ser hos reklam-, pr– eller kommunikationsbyråer, säger Jonas Terning och fortsätter:

– Samtidigt har vi en historia av att vara längre ner i hierarkin och där har vi som bransch en utmaning. Beslutsfattarna i finrummet har förstått att trovärdigt innehåll är vägen framåt på en övergripande nivå, nu måste vi kliva in på allvar och ta oss an de stora uppdragen.

Contentbranschen utvecklas och breddas. Hur ser ni på er egen identitet och definition som contentbyrå? Räcker det att vara contentbyrå idag?
– Vi är en contentbyrå, och kommer så att förbli. Det är där vi har vår styrka. Och det räcker absolut, inte minst i de fall en contentdriven kommunikation utgör själva kärnan i marknadsföringsplanen. Och man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut varför alla andra typer av byråer startar upp contentverksamheter. Imitation is the sincerest form of flattery sägs det ju, och nu vill många imitera contentbyråerna. Sen ligger det i sakens natur att uppdragen breddas. Allt bra content måste börja med en tydlig strategi och avslutas med en plan för distribution och uppföljning av effekt.

EVALENA ANDERSSON, VD OCH GRUNDARE AV CURIOUS MIND

Vilka är contentbranschens viktigaste frågor idag?
– Det är fortfarande att skapa content som är relevant, intressant och ger det resultat man önskat. Det krävs en ganska avancerad kompott bestående av bland annat bra strategi, analys, målgruppskännedom och kanalval, blandat med kreativitet. Branschen har mognat de senaste åren och vi har hunnit prova oss fram och samlat på oss data som vi nu behöver använda på rätt sätt, säger Evalena Andersson och fortsätter:

– En annan viktig och större fråga för vår bransch är att se till att må bra – både som företag och på individnivå. Tyvärr är det försvinnande lätt att dras med i stressens tidevarv men arbetsplatser ska inte skapa eller bidra till ohälsa. Det är vårt ansvar att bidra till ett hållbart arbetsliv.

Contentbranschen utvecklas och breddas. Hur ser ni på er egen identitet och definition som contentbyrå? Räcker det att vara contentbyrå idag?
– Vi har alltid jobbat med digitalt content och har dessutom valt att göra det på plats ute hos våra kunder för att verkligen kunna arbeta tillsammans. Vi teamar upp oss med kundens egna specialister och kan på så sätt integrera contentarbetet i deras organisation och rigga förutsättningarna. Det är alltifrån strategi till kravställning och det dagliga arbetet med att skapa content.

– Våra uppdrag breddas hela tiden och som content manager idag behöver du kunna mycket. Därför har vi både anställt och sett till att omge oss av specialister som kan komplettera oss och göra oss ännu bättre tillsammans. Det är viktigt att ha både bred och djup kunskap, men även insikt om att man inte behöver besitta allt själv, avslutar Evalena Andersson.

ALEXANDRA KINDBLOM, VD PÅ INTELLECTA CORPORATE

Vilka är contentbranschens viktigaste frågor idag?
– Contentbranschen har ett angeläget uppdrag att fortsätta berätta goda historier. Och det i en mängd olika kanaler. De resurser våra uppdragsgivare är beredda att investera hos oss är det vårt ansvar att förvalta, inte bara till nytta för uppdragsgivarna, utan kanske framförallt till gagn för mottagarna. Att en tydlig avsändare står bakom utgör inte något hinder för att leverera högklassigt redaktionellt innehåll. Och det är en viktig del i vårt uppdrag att hålla den fanan högt, säger Alexandra Kindblom och fortsätter:

– Vi lever dessutom i en tid där vi ser ett minskande förtroendet för demokratin och för samhällets institutioner. Vår tillit till samhället kan sägas vara på nedåtgående. Tillsammans behöver vi bryta den negativa utvecklingen. Kommunikation är ett kraftfullt förändringsverktyg och vår bransch hjälper kunder att kommunicera, vi är experter på påverkan. Det ger oss ett alldeles särskilt ansvar. Vi kan bidra till polariseringen, till den negativa trenden men vi kan också bidra till att minska den. Det kan kanske inte bli viktigare än så?

Contentbranschen utvecklas och breddas. Hur ser ni på er egen identitet och definition som contentbyrå? Räcker det att vara contentbyrå idag?
– Intellecta har aldrig varit en renodlad contentbyrå, vi har alltid sett oss som en kommunikationsbyrå. Däremot är det så att vi i stor utsträckning jobbar med redaktionell kommunikation. Men lika viktigt är att vi också jobbar med digital och finansiell kommunikation. Och vi jobbar lika gärna med strategi som med genomförande. Så för oss är begreppet contentbyrå för smalt. Men självklart finns det utrymme för både många olika typer av nischbyråer och ett antal bredare aktörer här. Vi ser ingen avmattning i efterfrågan på stark redaktionell kommunikation – snarare tvärtom, avslutar Alexandra Kindblom.

CHRISTIAN ALBINSSON, CONTENTSTRATEG OCH MEDGRUNDARE AV OH MY

Vilka är contentbranschens viktigaste frågor idag?
– Att våga göra content med låg grad av engagemang. Content som faktiskt handlar om vad du säljer och varför någon ska köpa det. När vi ser att mer och mer displayannonsering flyttas mot content måste det även finnas plats för innehållet som verkligen handlar om produkten. Såväl kund som leverantör måste vara med på att allt innehåll inte ska knocka mottagaren av stolen, utan att det finns en plats för content att fylla där banner-annonsen fanns förut, säger Christian Albinsson.

Contentbranschen utvecklas och breddas. Hur ser ni på er egen identitet och definition som contentbyrå? Räcker det att vara contentbyrå idag?
– Vi identifierar oss inte som contentbyrå idag och det är inget jag rekommenderar de nystartade byråer jag träffar att göra heller. Det börjar bli lite som att presentera sig på en middag med var man har vuxit upp. Berätta om ditt största intresse istället så blir du en intressantare middagsgäst, avslutar Christian Albinsson.

MARCUS WIKNER, VD PÅ OTW

Vilka är contentbranschens viktigaste frågor idag?
– Att skapa kreativt och bra innehåll som ger effekt. Och att se till att det når fram till publiken, säger Marcus Wikner.

Contentbranschen utvecklas och breddas. Hur ser ni på er egen identitet och definition som contentbyrå? Räcker det att vara contentbyrå idag?
– Vi verkar i en otroligt rolig bransch och eftersom den hela tiden förändras måste vi också utvecklas som bolag. Vårt mål är att göra content strategiskt. Där börjar alla våra projekt. Sedan skapar vi bra och engagerande innehåll där strategi, produktion och performance hänger samman.

Slutsats?
– Det är en contentbyrå du ska vara. Ska du arbeta strategiskt på både kort och lång sikt funkar inte one-shots och kampanjtänk utan du måste hela tiden leva nära innehållet. Då kan man bygga ett starkt varumärke över tid, avslutar Marcus Wikner.