När byråkoncernen Xlent kom på att det saknades ett content-erbjudande, bildade man en för Sverige hyfsat unik contentbyrå. Content Lab är snarare en nyhetsdesk än ett knep och knåp-kontor för kundtidningar.
Byrån startade i mars 2018 som ett dotterbolag till Xelents strategiska kommunikationsbyrå Differ.
– Differ fungerar som ett traditionellt managementbolag där uppdragen slutar när strategin har implementerats. Nu gå man en möjlighet att förlänga affären genom ett content-erbjudande, säger Mikael Gullström, vd för Content Lab.
Någon vanligt content-byrå är inte Content Lab.
– Grundidén är att jobba med en newsdesktjänst.
Ett led i den ambitionen uppfylldes när medieföretaget Dagens PS förvärvades. Dagens PS grundades av Pontus Schultz och Bengt Uggla på 2000-talet och har haft som redaktionell idé att rewrita andra affärsmediers artiklar. Den tre medarbetare starka redaktionen utgör nu nyhetsdesken för Content Lab och skriver givetvis för Dagens PS också. Mikael Gullström ser möjligheter i snabbt producerat innehåll för uppdragsgivarnas räkning.
– För 5-6 år sedan fanns 100-200 olika system att arbeta med för att effektivisera kunddialogen. I dag finns det 5 000. Det läggs bland uppdragsgivarna idag mycket kraft på att automatisera och effektivisera kontaktstrategierna. Det skapar en utmaning att på innehållssidan när det gäller att skapa innehåll för marknadsautomationssystem. Teknikutvecklingen har gått snabbare än möjligheterna att fylla sina kanaler med relevant innehåll.
Hur ser er affär ut?
– Vi låter varumärkena prenumerera på nyheter. Om till exempel ett finansbolag vill prenumerera på nyheter om ett särskilt aktieslag eller fondmarknad, levererar vi nyheterna som de sedan kan använda i sina marknadsautomationssystem eller annat.
Hur tar ni betalat?
– Juridiskt har varit igång i 1,5 månader. Men affärsmodellen är en prenumererad tjänst. Målet är att våra uppdragsgivare ska ha en prenumeration där de får en nyhet om dagens eller att vi ska fylla nyhetsbrev med relevant innehåll.
Använder ni Dagens PS som distributionskanal för uppdragsgivarnas content?
– Så kan det vara, men det är inte huvudaffären att fylla Dagens PS med native.
Varför just Dagens PS?
– De har en väldigt bra metodik. De är bra på kurera innehåll. Vi har inte köpt det för Dagens PS varumärke, även om jag personligen har ett stort intresse och stor kärlek till PS kurerade nyhetsflöde.
Affärsmål?
– Affärsplanen är att vi ska upp i 40 miljoner på tre år.
Det låter väldig aggressivt?
– Ja, vi tänker oss kanske inte bara Sverige som marknad. Differ finns även i Oslo.
Vilka konkurrera ni med?
– En del contentbyråer. När det gäller Dagens PS, konkurrerar vi med några brand studios som publicisthusen har.
Är det inte lätt hänt att Differs strategiska råd slutar med att Content Lab producerar innehåll?
– Vi skulle inte gå in i ett jobb med utgångspunkten att man ska använda Dagens PS. Där måste man ha ett oberoende perspektiv.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...