Madeleine Bäck arbetar som vd på Direktpress contentbyrå Storymark. Åtminstone än så länge. I januari 2018 axlar hon rollen som vd på branschorganisationen Swedish Content Agencies. Här är hennes branschanalys av året som gått och trendspaning inför året som kommer.

När Beaconomist senast kartlade contentbranschen framgick att aktörerna uppvisar tillväxt och att konkurrensen hårdnar. Madeleine Bäck stämmer in.

– Jag har tydligt märkt att allt fler kunder talar om content marketing som en nödvändighet för god marknadsföring. Det har i sin tur lett till att allt fler kreatörer av content ger sig in på arenan. Det är bra, tror jag. Ur konkurrens kommer kvalitet.

Precis som branschföreningskollegan Influencers of Swedens vd Linda Hörnfeldt, tycker Madeleine Bäck att influerar-branschen växlar upp.

Madeleine Bäck anser även att influencer marketing gick in i andra andningen under 2017.

– Från att influerare har varit trenden alla kastat sig över, har nu nyanserna börjar komma. Kunder och contentproducenter funderar mer över risker med att använda sig av influerare. Den lite naiva nybyggarandan tycks ha lagt sig. I slutändan tror jag det är bra. All slags marknadsföring tjänar på realism.

Köparna av marknadsföring tenderar att pratar om effekt.

– Den som satsar på marknadsföring vill så klart veta hur investeringen lönar sig. Så mätning, mätning, mätning. Det kommer fortsätta vara viktigt.

Hur utvecklades Storymarks affärer och marknad under 2017?
– 2017 har varit ett år av uppbyggnad för Storymarks content-verksamhet. Och vilken uppbyggnad. Vi har toppat oss själva tycker jag. Storymarks personal har vässat sina förmågor och utmanat både kunder och sig själva. Dessutom har vi överträffat budget. Som vd är jag lycklig.

Hur utvecklades content-marknaden i stort under 2017?
– I stort så fortsätter den växa. Fler kunder förstår vikten av content. Men det är också tydligt att genomtänkt, högkvalitativt rörligt material blir allt viktigare.

Vilka trender eller förändringar räknar du med för byrån under 2018?
– Självklart att Storymark ska fortsätta växa och göra lysande native och content.

Madeleine Bäck räknar även med att byråer åter kommer att jobba med print.

– Ja, vi blir allt mer digitala, men samtidigt är det klart så att efterfrågan på högkvalitativa magasin ökar. Det tryckta formatet erbjuder en taktil upplevelse. Det är ett sinne vi inte får glömma när det mesta går allt fortare och kan tryckas undan med ett klick.

Under 2018 gör även content-säljaren entré.

– De tidningar som vill bli riktigt bra på annonsförsäljning, behöver säljare som är specialister på att sälja content. Dessa säljare är kreativa mediepartners som hjälper kunden att tänka nytt och förstå hur varumärkesbyggande via content marketing fungerar.

Vilka trender eller förändringar räknar du med för branschen under 2018?
– Det är slutsnackat om pappersdöden. 2018 får bli året då missuppfattningen pappret är dött, slutligen dör. För print kommer fortleva, men det ska vara i rätt form så som gratistidningar, som fortfarande går bra, eller kvalitetsmagasin.

Virtual reality och augmented reality tar än mer mark, anser Madeleine Bäck.

– Jag tänker bland annat på hur företag som Ikea jobbar med augmented reality för att låta kunder filma in möbler i sitt eget hem, via filter i mobilen. Mer sådant i marknadsföring nu, tack.

Under näst år blir uppdragsgivarna också bättre beställare.

– Redan nu tar allt fler större företag in content-strateger för att sköta planeringen av sin marknadsföring. För content-strategier är viktiga, det inser allt fler nu. Det går inte att bara göra slumpmässiga insatser hit och dit, utan att tänka på affären och på helheten.

Vilka tre saker tycker du är mest spännande i din mobil just nu?
– Min kalender. Den är nästan helt tom – otroligt. Mest beror det på att jag ska byta jobb. 8 januari börjar jag som vd för Swedish Content Agencies. Boka in mig innan det är för sent.

– Spotify. Detta företag måste vara marknadsgeniet nummer ett just nu. Inte bara gör de smart native, som att koppla din musiksmak till en Stranger things-karaktär. Deras algoritmer är skrämmande bra. Älskar 100-bästa-listorna i slutet av året och är fortfarande hänförd av tidskapsel-grejen

– Att jag avinstallerar sociala medier och stänger av aviseringar i mobilen. Min hjärna njuter. Nu tar jag kontakt med mina appar, inte de med mig.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...