Tre contentbyrå-chefer om hur affärerna med medihusen utvecklas. Inte alls tycker den tredje.
Anders Rask, vd för OTW, vilka typer av uppdrag har ni för medieföretag vad gäller redaktionell produktion?
– Det är en blandning av ren tv-produktion genom OTW TV och outsorcing av vissa sajter som vi jobbar med till och från.
Har ni någon specialinriktning när det gäller leveranser till mediehus?
– Vi är ett contentbolag och jobbar i alla kanaler. Vi har inga begränsningar i vad i levererar.
Hur utvecklas era affärer med mediehusen?
– Vår tv-produktionsdel har alltid sett ut som den gör nu. Där kanske mediernas (tv-bolagens) kärna är distribution (av content) och kanske en tablå. Där är det oproblematiskt. Det som händer nu är att flera stora traditionella mediehus börjar outsourca (lägga ut produktion). Det är egentligen samma sak som TV4 redan gör. De traditionella mediehusens kostnadskalkyl bygger på att de ska outsourca vad de kan för en vettigare peng. Då är det frågan vad som är kärnan för traditionella mediehus? Kanske är det nyheter de inte kan lägga ut?
Hur bedömer du efterfrågan ut från medieföretag som vill outsourca?
– Det kommer och går lite i skov. Just nu verkar det var en växande marknad där många mediehus är i en omställning och vill hitta nya sätt att producera innehåll.
Lägger de ut saker de vill lägga ner, kanske papperstidningar?
– Det vet jag inte. Det kan finnas både ock. Det kan vara så att man i vissa fall vill stärka upp med kompetens man själv har för lite av och då tar hjälp i stället för att anställa.
Kommer fler kanaler att fyllas med innehåll från er?
– Man behöver alltid lägga ut produktion på nästan vad som helst så länge det gynnar affären. I gränslandet har vi native där det kanske finns en större förståelse (bland mediehusen) för att man inte ska ha kompetensen inhouse.
Några spännande upphandlingar?
– Tyvärr hemligt, säger Anders Rask.
Hans kollega/konkurrent Calle Eriksson, vd för Appelberg, har landat sina första outsourcingaffärer hos mediehus.
– Vi har skrivit avtal med Talentum. Vi ska producera en tredjedel av Affärsvärlden i volym, runt 13 sidor per vecka. Sedan får vi se hur det utvecklas. Vi har fortsatta diskussioner med Talentum och gör gärna mer för dem. Vi har även ett antal samtal med andra mediehus.
Hur organiserar ni ert erbjudande till mediehusen?
– Det handlar om oberoende journalistik och därför har vi ha startat bolaget A Publishing Partner med journalisten som Johan Såthe som första anställda i bolaget.
Johan är duktig på reklam och medier. Kan det tänkas att han tar över produktionen av Talentum-tidningen Dagens Media?
– Teoretiskt, ja.
Hur bedömer du efterfrågan från medieföretag som vill outsourca?
– Vi tror stenhårt på att det finns en marknad här och kommer att finnas ett antal år. Det vi säljer är en mer flexibel produktion. Vi har lättar än mediehus att skala upp och ner i produktionen och anpassa oss när efterfrågan förändras.
Hur bygger ni er erbjudande ut mot medieföretagen?
– Vi har bland annat ett otroligt stort nätverk av frilanspersoner, 1 000 personer. Så vi har lätt för att göra reportage över hela världen till en rimlig kostnad. Vi har frilansare som kan bilbranschen i USA, behövs det någon som kan kullager i Japan har vi en sådan. Vi är starka på affärsjournalistik och även en del konsumentrelaterat material.
Hur gör ni med rörligt bild?
– Inom rörlig bild och broadcast-tv har den här typen av upplägg fungerat väldigt länge. Vi har inte uppfunnit hjulet direkt. Sedan har vi inom Appelberg en inhouse-resurs för webb-tv även om vi inte gör något av det OTW TV gör. Rörlig bild är en kraftig växande verksamhet för oss och självklart använder vi våra resurser inom outsourcing-affären. Men huvudspåret är leverans av text och bild.
Vad blir mediehusens kärna framöver?
– Det är svår att säga generellt. I Affärsvärldens fall har de fortfarande en redaktion kvar och ska naturligtvis behålla affären. Oss kan de använda till att vara mindre sårbara när marknaden förändras. För läsarna ska det inte vara någon skillnad, i alla fall inte till det sämre.
Handlar det om att outsourca innan de lägger ner papperstidningen?
– Det får du fråga dem (Talentum) om. Men vi har ju fört diskussioner om att även producera digitalt.
Hur ser du på konkurrenterna?
– Jag vet att OTW och Spoon är engagerade i detta.
En annan analys gör JG Communications som är en betydande leverantör av digital content. Byrån vänder helt enkelt mediehusen ryggen.
– Vi har inga sådana uppdrag och det är inget område som vi prioriterar. Vårt huvudfokus ligger på innehållsstrategi och innehållsproduktion åt stora, ofta globala, företag, säger Christian Sahlgren, vd för JG Communication.
Varför tycker ni inte att mediehusen är intressanta?
– Det är inte så att detta område är ointressant, men vi jobbar utefter vår strategi och då prioriterar man de områden som ligger närmast den och detta område ligger lite längre ifrån.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...