Byråerna Borg & Owilli, Rubrik och Birdh berättar om hur den svenska contentmarknaden påverkas av de nybildade contentnätverken.
Precis som i andra byrådiscipliner präglas contentbranschen av skapandet och inträdet av stora byrånätverk där stora blir större och contenterbjudandet omvandlas till fullserviceerbjudande. De största contentbyråerna återfinns alla i dag i dessa nybildade nätverk. Bland nätverken finns Real Agency Group, Ahead Group, Nordic Morning och nu även Group M som nyligen tecknat medlemskap hos Swedish Content Agencies.
Men hur påverkas contentbyråerna utanför contentnätverken? Beaconomist har kontaktat med Borg & Owilli, Rubrik och Birdh om marknadens utveckling.
David Borg, kreativ chef och partner på Borg & Owilli anser att det alltid finns saker som kan bli ”bättre” på den svenska contentmarknaden.
– Framförallt bör hela branschen höja den kreativa visionen rejält, även kunder bör kräva mer från sina contentbyråer.
Borg & Owilli omsatte 61 miljoner kronor 2017 och David Borg tror på fortsatt tillväxt.
– Affärerna utvecklas ganska väl ändå, vi gräver där vi står och fördjupar relationer med befintliga kunder men vinner även också en del nytt. Vi hoppas på ett gott resultat när vi summerar året, säger han.
Vad prioriterar ni i år?
– Rekrytera in nyckelpersoner till byrån, våra kunder och skapa så unikt innehåll för dem som möjligt.
Hur påverkas marknaden när stora contentnätverk skapas och kliver fram?
– Jag tror att branschen i sig gynnas av det och blir mer professionell men det blir såklart tuffare för mindre aktörer som inte sticker ut.
Hur ska ni göra för att vara konkurrenskraftiga?
– Kreativitet, kreativitet och hårt jobb.
Hur ser ni på möjligheten att ingå i ett större nätverk, antingen ett befintligt eller ett nytt?
– Vi är relativt nystartade och fokuserar just nu på vårt eget och har egentligen reflekterat över att ingå i ett större nätverk. Finns säkert fördelar och nackdelar med det.
Vilka contentbyråer tycker ni är intressanta att följa just nu?
– Det finns ett par stycken som är spännande att följa men Make your Mark sticker ut och Oh Mys nya satsning är också intressant att följa, avslutar David Borg.
Johan Abrahamsson, vd på Birdh, förklarar att den svenska contentmarknaden utvecklas ”som årets sommar ungefär”.
– Efter långvarig hetta börjar det nu normalisera sig och svalna av en smula. Vi noterar också att content som byråetikett nu är så allmänt spridd att den riskerar att bli urvattnad. Det ställer högre krav på oss som byrå att berätta vad just vi är bra på.
Johan Abrahamsson ser positivt på affärsutvecklingen hos Birdh.
– Utvecklingen är positiv, förra året ökade vi omsättningen med drygt 30 procent och i år växer vi med omkring 10 procent ytterligare och kommer troligen att hamna i närheten av sju miljoner i omsättning.
Vad prioriterar ni i år?
– Leveranser med hög kvalitet till våra uppdragsgivare. Nu i höst ska vi också lägga fast tillväxtstrategin för de kommande fem åren. Vi är ett fantastiskt team, men försöker att vara ödmjuka, särskilt i en digital kontext där specialistkunskap är färskvara. Kompetensutveckling, omvärldsbevakning och scouting efter strategiska samarbeten är alltid på agendan.
Hur påverkas marknaden när stora contentnätverk skapas och kliver fram?
– Contentbyråer som ingår i nätverk kommer i högre grad kunna ta upp kampen mot andra kommunikationsdiscipliner som tidigare haft nätverksfördelar. Vi tippar att contentbyråerna på det här sättet kommer att fortsätta att vinna mark, särskilt inom B2B.
Som mindre byrå anser Johan Abrahamsson att Birdh inte behöver anpassa sig nämnvärt för att vara konkurrenskraftigt.
– Vår konkurrensfördel är ofta, utöver kvalitet i strategi och leverans, just vår storlek. Vi uppfattar det som att våra uppdragsgivare gillar att vi är en ägarledd byrå, med stort engagemang och en hög servicegrad. Vi är snabbfotade och följsamma med utvecklingen.
Att Birdh ska ingå i ett större contentnätverk är inte aktuellt i nuläget.
– Det är inget som finns på vår horisont just nu, även om själva nätverksmodellen förstås inte är främmande. Att hitta samarbeten utanför det egna kontoret för att kunna erbjuda skräddarsydda lösningar har vi alltid gjort.
Vilka contentbyråer tycker ni är intressanta att följa just nu?
– Vi kollar med nyfikenhet på byråerna som ingår i nätverken. Det ska bli spännande att se hur de utvecklas.
Ingrid Hellgren Sjöberg, vd på contentbyrån Rubrik, ser ett ökat behov av byråns tjänster.
– Förutom ökad efterfrågan på digitalt och rörligt content ser vi ett fortsatt ökat behov av strategier och kommunikationskoncept som underlättar kundernas arbete i vardagen. Många kunder vill kunna jobba även på egen hand med sitt contentarbete och behöver hjälp med att organisera sig internt och få ordning på sina prioriteringar när det gäller hur de ska prata med målgrupperna och i vilka kanaler. Vi ser också ett ökat intresse hos kunderna att jobba med kampanjstyrt content, parallellt med de långsiktiga relationsbyggande satsningarna. Tydliga mätbara mål och resultat efterfrågas också allt mer.
Ingrid Hellgren Sjöberg berättar att Rubrik slutit avtal med ”flera nya stora och spännande kunder i år”.
– Vi räknar med kommer att synas i resultatet. Vi har haft en jättefin vår och den positiva trenden ser ut att fortsätta i höst. Omsättningen ber jag att få återkomma till. Den är mindre intressant än byråintäkten eftersom vi jobbar allt mer digitalt.
Vad prioriterar ni i år?
– Att fortsätta utveckla nya gemensamma uppdrag tillsammans med våra systerbolag i More Alliance och få igång ett gott samarbete med våra nya kunder, samtidigt som vi fortsätter leverera för fullt till våra befintliga uppdragsgivare. Vi ska också jobba vidare med vårt eget interna varumärkesarbete under hösten.
Hur påverkas marknaden när stora contentnätverk skapas och kliver fram?
– Det känns som en naturlig utveckling eftersom de flesta kunder har behov av flera kompetenser som samverkar med varandra. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, för en ensam aktör att vara tillräckligt vass på alla de delar som kunderna behöver hjälp med. Att erbjuda flera kompetenser i form av ett nätverk underlättar och är en smart, praktisk och tidsbesparande lösning för kunderna.
Att bygga nätverk är dock en sak, men att klara av att samverka smidigt inom nätverken är en annan, anser Ingrid Hellgren Sjöberg.
– Det kan vara utmanande att hitta samarbetsformer och en tydlig rollfördelning som gynnar alla inblandade. Min gissning är att det är de som lyckas samverka på ett bra sätt som blir starka framöver, inte nödvändigtvis de som har flest bolag i sitt nätverk.
Rubrik ingår i byråkonstellationen More Alliance i Göteborg, som består av elva byråer med drygt 150 konsulter med nischkompetenser inom de flesta kommunikatonsdiscipliner.
– Att vi ingår i More Alliance är en enorm fördel, både får våra kunder och för oss som byrå. Att ha kunniga kollegor som vi samverkar tätt med, bokstavligen under samma tak, gör stor skillnad. Kunderna kan komma in via vilket bolag som helst i More Alliance och vi sätter sedan samman arbetsgrupper med de kompetenser som behövs för att lösa uppdragen bäst. Genom att jobba över bolagsgränserna kan vi också leverera mer kreativa lösningar än vi hade kunnat var för sig.
Ingrid Hellgren Sjöberg lägger till:
– Vi har den lilla byråns personliga känsla och flexibilitet, men den stora byråns muskler, vilket många kunder verkar uppskatta. Och det är helt klart så att den rent fysiska närheten till våra systerbolag är en framgångsfaktor då nio av elva bolag i More Alliance sitter på Kaserntorget i Göteborg).
Vilka contentbyråer tycker ni är intressanta att följa just nu?
– Det finns många duktiga kollegor i branschen så det är svårt att välja ut några, men generellt så imponerar de som lyckas kombinera ett gott hantverk med kreativa idéer och tydlig nytta för både målgrupp och kund, avslutar Ingrid Hellgren Sjöberg.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...