It-konsultbolaget Tieto tar nästa steg i sin content-strategi och låter datatidningsförlaget IDG producera, distribuera och marknadsföra ett innehåll som ska skapa nya affärer.

Utgångspunkten för samarbetet är nya rön inom marknadsföringen företag emellan, b2b, berättar Erik Johannisson, marknadschef för infrastrukturlösningar på Tieto.

– Inköpsprocessen förändras och blir allt mer digital. Samtidigt är det långa processer och vi ska inte bara övertyga en utan 10-15 personer. Undersökningar pekar på att kunderna gör mer research på internet, pratar med kollegor och är otroligt pålästa innan de ens har börjat träffa säljare och företag. 60 procent av beslutsprocessen är avklarade innan kundernas ens träffar en av våra säljare.

Här kan content marketing göra skillnad, anser Tieto, som flyttar pengar från traditionell marknadsföring och event.

– Då gäller det ju att fylla dessa 60 procent med insikter, thought leadership (en expertroll) och intressant och relvant content för målgruppen och på så sätt påverka, inspirera, influera och engagera målgruppen. Syftet är inte så mycket att prata om våra tjänster. Det kanske vi gör längre fram.

I samarbetet med IDG vill Tieto positionera om sig från en leverantör av traditionella it-tjänster till en leverantör av molntjänster inför en målgrupp bestående av beslutsfattare inom främst offentliga sektorn. Tieto valde att anlita ett medieföretag istället för en content-byrå. Ett val som Erik Johannisson förklarar så här:

– Vår första utmaning är att skapa content. Men själva har vi inte rätt kompetens och det skulle ta otroligt med tid. Den andra utmaningen är att nå ut med innehållet. IDG har ett antal publikationer där vår zon för native (en sajt med Tietos redaktionella annonser) pushas ut och integreras med det redaktionella innehållet. Hade vi jobbat med en content-byrå, skulle vi varit tvungna att gå ut och köpa banners och på andra sätt driva trafik.

Tieto har även rätt att använda innehållet, som produceras av IDGs nystartade content-byrå, i sina egna kanaler. 

Erik Johannisson vill inte berätta hur mycket pengar Tieto lägger på samarbetet med IDG.

– Det är ett nytt sätt att tänka och en del i vår ompositionering från it-konsult till affärspartner. Det markeras i hur vi marknadsför oss när vi använder content i stället för traditionell annonsering och event. Sedan gäller det att vi själva är aktiva i våra sociala medier, framförallt i Linkedin.

Erik Johannisson berättar dock lite om hur affärsupplägget med IDG ser ut.

– Det består av ett antal innehållsdelar och trafikdrivande delar och beror på hur många saker som publiceras och pushas för.

Hur räknar ni hem investeringen?
– Det sker en konkret generering av leads (kontakter med nya kunder). Det finns också ett konverteringstänk (tänk kring hur många leads som leder till affärer). Sedan finns det mjuka delar som till exempel hur innehållet tas emot av målgruppen och om vi ligger top of mind inom molntjänster. Den tredje delen i avtalet är att vi kan återanvända innehållet på andra marknader som Finland och Norge.

Tieto har tidigare testat sex editorials i IDG-tidningen Computer Sweden.

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Projektledande kommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Till Sveriges Ingenjörer,  landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...

Social Media Manager med kommunikationsansvar till Futurion

Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...