Coca-Cola ABs digitalchef berättar hur företaget tar sig an den primärt digitala målgruppen.
Coca-Cola AB äger 16 dryckesvarumärken i Sverige. Den svenska organisation består av digitala specialister och brand managers som arbetar med den digitala kommunikationen. De samarbetar i sin tur nära kolleger i andra länder för att driva respektive varumärkes gemensamma digitala agenda framåt. I tillägg till detta har Coca-Cola även digitala experter inom företagets centrala funktioner för att kunna förstärka digitala insatser, så att de blir optimerade för kommunikationen, både gällande always on (ständig närvaro) och kampanjer.
Coca-Colas ABs digitalchef Nore Torbiörnsson berättar om syftet med företagets digitala marknadsföring.
– Vårt främsta syfte med att synas på digitala kanaler är för att vår primära målgrupp är väldigt digital. För oss är det ett effektivt sätt att kommunicera med dem, så att vi tillsammans kan föra en dialog. Dock kan aktiviteterna skilja sig så pass mycket över alla våra varumärken att det är svårt att tala om ett övergripande digitalt syfte, det är snarare anpassat efter den specifika kommunikationen och respektive varumärke.
Hur mycket pengar som läggs på den digitala marknadsföringen vill Nore Torbiörnsson berätta.
– Vi går aldrig ut med hur mycket pengar vi lägger på vår marknadsföring.
Det finns ingen viktigaste kanal för den digitala marknadsföringen på Coca-Cola i Sverige.
– Det är svårt att säga att en kanal är viktigare än någon annan då vi främst tror på att skapa relevant innehåll för rätt målgrupp och sedan publicera det i rätt kanal. Därför blir det svårt att säga vilken kanal som är viktigast då det beror på en mängd faktorer. Sociala kanaler överlag är väldigt viktiga för oss då våra konsumenter befinner sig där i allt högre utsträckning.
Strategin kring Coca-Colas tonalitet i digitala kanaler ska spegla företagets identitet och hur det kommunicerar i andra kanaler.
– Detta innebär att vi ska vara inkluderande, uppmana till gemenskap, positiva samt att vara underhållande.
Känslan är att Coca-Cola är väldigt duktiga på att spela på positiva känslor och situationer, snarare än negativa. Hur ser du på detta och vilka effekter har det för er varumärkeskommunikation?
– Detta är en del av kärnan i vår kommunikation och har influerat Coca-Cola som varumärke sedan starten för 120 år sedan. Vi ska stå för en positiv syn på livet. För oss är detta en hygienfaktor som vi tittar på i varje individuell kommunikationsenhet. Ett exempel är Coca-Colas kampanj Ett bord är reserverat som vi hade under december där vi fokuserade på inkluderande och uppmanade till gemenskap som skapade positiva och glada minnen för deltagarna.
Ni jobbar även med influerare, hur utvecklas detta område för er och hur ser ni på effekten?
– Influerare och marknadsföring via ambassadörer har exploderat senaste två åren och självklart även så för Coca-Cola. Kommunikationslandskapet har ju som bekant blivit mycket mer fragmenterat och det blir svårare att nå framförallt tonåringar via traditionella kanaler. Då måste vi söka efter alternativa vägar att nå fram. Det är i jämförelse med andra kommunikationskanaler fortfarande ett nytt fenomen så vi lär oss mycket av varje aktivitet vi genomför. Vi kan se i våra interna varumärkes-tracker att arbetet har en positiv påverkan på Coca-Coca. Vi mäter inte direkt försäljningspåverkan då vi ser arbetet mer som långsiktig varumärkesbyggnad.
Nore Torbiörnsson konstaterar att även content är ”oerhört viktigt” i den digitala marknadsföringen.
– Det gäller att ha rätt content vid rätt tillfälle som våra konsumenter uppskattar och kan ta till sig. Vi tror att om man arbetar med content på rätt sätt skapar man en djupare relation med sina konsumenter. Sättet vi arbetar på är att antingen med en mix av innehåll utvecklat av andra marknader eller lokal-anpassat innehåll skapat av oss här på Coca-Cola i Sverige.
När vi pratade i april förra året så lanserades CoketTV på Youtube. Hur har denna satsning utvecklats och hur ser ni på Youtube som kanal idag?
– CokeTv var en av våra viktigaste satsningar under 2017 och har tagits emot väl. Vi har även lärt oss väldigt mycket längs vägen. YouTube kommer framöver fortsätta vara en viktig kanal för oss och ni har inte sett det sista från CokeTV.
För många är sök den största investeringen inom digital marknadsföring. Hur jobbar ni med detta?
– Både SEM och SEO blir viktigare även för lågintresseprodukter som drycker. Vi har inte jobbat aktivt med SEM förutom under specifika kampanjer men vi ser alltid över hur våra medieprioriteringar kan effektiviseras. SEO är en nyckeldel när vi arbetar med våra ägda kanaler och något vi mäter kontinuerligt.
Vilka byråer samarbetar ni med kring digitalt?
– Vi samarbetar främst med våra internationella byråer både direkt lokalt samt genom vår centrala organisation. Vår huvudbyrå för alla medier är Carat i Sverige.
Ser ni några nya digitala trender eller områden som är spännande?
– Vi följer alltid relevanta trender och utvecklingen inom digital kommunikation. Vi tror bland annat att marknaden att arbeta med influerare inte är färdigutvecklad utan det kommer säkert se annorlunda ut inom kort. Vi försöker konstant optimera arbetssättet för att få ökad värdeväxling för oss och för influeraren.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...