I år skruvas slaget om content-affärerna under Almedalsveckan upp. Flera byråer ökar personalstyrkan på plats. Pressrumsföretaget Mynewsdesk rycker ut med en mobil contentredaktion.

– De senaste åren har allt fler av våra kunder haft en närvaro under Almedalsveckan. Det är intressent för Almedalen som ju är en politikervecka att fler och fler varumärken är på plats, säger Anders Rask, vd på OTW Communication.

Byrån har varit på plats under flera år.

– Vi har redaktioner på plats både för rörligt, digitalt och print.

OTW producerar både för och från Almedalsveckan.

– Det är en kombination. Vi samlar in material som vi använder senare i höst. För andra kunder gör vi specifikt material för eventen på plats. Men företagen som är på plats är ju inte där i sin vanliga roll och säljer, utan är där och lobbar som goda samhällsaktörer.

Anders Rask tycker att byrån har "ganska många kunder" att jobba med i Almedalen.

– Vi har en fast redaktion för Lärarnas Riksförbund, och ett antal kunder från förbund och ett antal företagskunder. Jag skulle tro att vi är 15 personer på plats.

Kan du hitta nya affärer i Almedalen?
– Ja, jag är ju där för att träffa befintliga kunder och nätverka. Men i första hand är Almedalen ett forum för att träffa många människor på kort tid.

Är det affär för er?
– Ja, det är lönsamt. Den har vuxit för oss de tre senaste åren. Jag trodde det skulle vara en kulmen förra året med supervalår, men vi har mer affärer i år än i fjol.

Varför ökar affärerna?
– Kanske för att vi har gjort bra grejer tidigare år och att fler företag åker dit och vi får en bredare portfölj.  Vi är många på plats och kan göra saker även för de små kunderna, webb-tv eller vad de behöver. Sedan i fjol har vi också gått ut med ett specifikt erbjudande, säger Anders Rask.

Mynewsdesk har funnits på plats under Almedalsveckan sedan år 2003. I år har företaget beslutat att inte ha någon fysisk samlingsplats utan i stället finnas representerade med hjälp av en mobil contentredaktion.

– Är det något vi bör göra så är det att finnas där för våra kunder. Istället för att vara en av tusentals företag som försöker nå ut ska vi hjälpa andra att göra det. Det är ett naturligt sätt för oss att visa hur vi jobbar. Självklart är det även en resursfråga, säger Sofia Juhlin, marknadschef för Mynewsdesk.

Teamet utgörs av fem personer, varav två är specialiserade på foto och rörlig bild. Syftet med Mynewsdesks närvaro under veckan är att hjälpa sina kunder att rapportera och producera innehåll till sina nyhetsrum.

– Vi har inte möjlighet att hjälpa alla våra kunder utan har gett de möjlighet att ansöka om förstärkning. Det är inte helt klart vilka företag vi jobba med. Jag kan avslöja att Ung Företagsamhet och Fastighetsägarna är några av dem. Vi siktar på att kunna samarbeta med fyra kunder i Almedalen.

Hur väljer ni ut vilka som ska få hjälp?
– Kunderna har fått skicka in ansökningar som vi sedan har bedömt efter olika kriterier. Jag kan inte berätta exakt vilka. Det krävs att man gör något på plats och att vi tillsammans känner att det finns god potential för att producera kreativt innehåll som känns nytt och håller en kvalitativ höjd, säger Sofia Juhlin.

Intellecta Corporate tycks inte ha samma tänk som Mynewsdesk och tillverkar inte bara content åt kunderna i Almedalen utan briljerar också med ett eget nyhetsbrev, Almedalsbrevet, som har en redaktion på 5-6 personer som bland annat analyserar partiledartalen.

– Vi fick väldigt mycket respons förra året, säger Anders Borg, vd för Intellecta Corporate.

Byrån gör en hel del redaktionella produktioner på plats.

– Vårt stora uppdrag på contentsidan är att vi producerar Fastighetstidningen åt Fastighetsägarna på plats. Bygg och boendefrågor är alltid stora i Almedalen. Vi jobbar med grejer både till webben och deras tryckta tidning. Vi har en hel redaktion här, och ganska många av dem är på plats.

Intellecta producera även digitala Omvärlden åt Sida och producerar för några av byrån offentliga kunders webbplatser.

Förändringar från i fjol?
– Vi är ännu fler på lats och har ännu mer uppdrag. Det känns som om Almedalen kommer att vara lika intensivt efter valet. Det finns två Almedalen, politikerna och det offentliga Sverige. Det offentliga är minst lika stort som förra året, det är det som är det stora, inte partiledarveckan, säger Anders Borg.

Appelberg kommer att vara en minst sagt aktiv content byrå under Almedalsveckan. Byrån har 13 personer på plats, ordnar workshops och deltar i seminarier om content marketing (Se kalendarium) och ger dessutom ut en pappersbok om digital content marketing.

– Den är tänkt för kunderna och som marknadsföringskanal. Den kommer att vara aktuell i minst ett år framöver, säger Calle Ericsson, vd för Appelberg.

Ett av byråns större uppdrag handlar om att livesända TCOs seminarier. Byrån ombesörjer även livesändningen för en Danske bank under en dag.

Hur utvecklas Almedalen som affär för er?
– Vi är rätt färska. Jag var där förra sommaren och upptäckte att det vag ganska bra för oss. Vi har hittat några former som funkar för oss. Så i år är det första gången vi engagerar oss ordentligt, säger Calle Eriksson.

Byrån Lovstrom har tidigare jobbat mycket aktivt i Almedalen och erbjudit kunderna seminarieplats och publicerat en egen tidning. Men i år gör Lovstrom ett "uppehåll".

– Vi har valt bort att arrangera något i Almedalen i år av resursskäl. Kundernas intresse har också varit mindre än tidigare år, berättar Håkan Lövström, vd för Lovstrom.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...