För ett år sedan startade Johan Söderlund och Henrik Östmark kommunikationsbyrån Association. Byrån erbjuder lösningar inom både pr och content marketing. Här resonerar grundarna kring kommunikationsdisciplinernas sammansmältning och ger sin syn på framtiden.

– Vi såg utvecklingen på mediemarknaden och insåg att det behövdes tjänster där man kan kombinera pr med innehåll i egna kanaler. Henrik kommer från pr-hållet och är väldigt teknikorienterad, själv är jag är journalist och har jobbat främst inom feature och livsstil, säger Johan Söderlund.

Han förklarar att dagens medieklimat kräver att företagen är flexibla för att lyckas kommunicera effektivt. Eftersom utvecklingen sker snabbt och ingen vet hur morgondagens kommunikation kommer att se ut anser han att det är en stor fördel att kunna arbeta brett.

– Jag tror att vi nystartade byråer har det något lättare inför framtiden, vi måste inte styra om någon gammal skuta utan kan förhålla oss till förändringarna i branschen på ett friare sätt.

Är det omodernt att vilja göra gränsdragningar mellan pr, content marketing och reklam?
– Det är viktigt att kunna definiera de där sakerna för att kunna förklara hur kommunikationen ser ut för någon som är kvar i det gamla. Det kan vara nödvändigt att ställa upp modellen av egna, förtjänade och köpta kanaler när man förklarar strategier för en kund till exempel. Vi jobbar inte med någon köpt media eller traditionell reklam.

Johan Söderlund säger att han tror att flera företag gör misstaget att gå från pr till att själv skapa innehåll och räkna med att få samma genomslag. Bara för att man tagit fram relevant innehåll betyder inte det att folk kommer att ta del av det. Han förklarar att content marketing har blivit stort som ett resultat av att traditionell pr har börjat svika då traditionella medier förlorar läsare och tittare.

– Pr är i viss mån ett säkrare sätt att nå målgruppen, problemet är att medierna tappar. Jag tror att företag tjänar på att själva ta fram innehåll runt produkten. Genom at skapa material som är genomlyst, kreativt, ärligt och kul så kommer folk att gilla det.

Association samarbetar med föreningen Ung Företagsamhet, UF. I slutet av januari lanserar organisationen en podd för föreningens 25 000 medlemmar som går i gymnasiet.

– Läxpodden är ett bra exempel på när innehåll överträffar pr och reklam. Det beror mycket på att målgruppen är garanterad. Läxpodden är ett läromedel, eleverna kanske kommer få välja på att läsa någon bok eller lyssna på podden. Jag tror många hellre knäpper på en podd på väg hem från skolan.

I podden lyfter UF sina sponsorer och låter dem medverka för att sprida kunskap till gymnasieeleverna. Entreprenörskap och ungt företagande står i centrum när alla möjliga personer gästar podden och diskuterar högt och lågt. Affärstoppen Ulf Spendrup, hiphopgruppen Panetoz och bloggaren Sandra Beijer är några av profilerna som deltar.

Finns det några enkla regler för att bli framgångsrik i egna och förtjänade kanaler?
– Något att tänka på är att alltid gå till sig själv för att se om det man gör kommer att hålla. Jag känner att jag är en ganska normal människa. När vi skapar innehåll så frågar jag mig om det är något som jag skulle vilja ta del av och gilla. Det är smart att skapa ett innehåll där personer som har stora nätverk medverkar. Då kan de i sin tur sprida materialet i egna kanaler.

Vad är nästa steg för Association?
– I dag är vi sex stycken konsulter, men vi ska bli flera, i lagom takt. Vi söker seniora kommunikationskonsulter och journalister som är erfarna projektledare.

Eftersom Association inte funnits mer än ett år så är det svårt att veta exakt vad byrån omsätter då det inte gjorts något bokslut ännu. Johan Söderlund vill inte kommentera omsättningen förrän det finns några konkreta siffror.

Kan ni bjuda på någon content-spaning inför nästa år?
– 2015 kommer att bli ett år då många behöver se över sina satsningar på innehåll i egna kanaler. Vi ser att många aktörer tanklöst kastat sig ut i detta utan koll på kostnader och träff i målgruppen. Under 2015 blir det rättning i leden, effektivisering, utvärdering och nya satsningar som prickar rätt, säger Henrik Östmark.

Han fortsätter:

– Vi tror också på nya typer av allianser mellan aktörer under 2015. Smarta innehållssamarbeten helt enkelt. Ska mindre aktörer klara att skapa bra, spännande och relevant innehåll för sin målgrupp måste man liera sig med andra som strävar mot samma mål och målgrupp. I övrigt kommer givetvis de trender vi sett de senaste åren inom innehåll att öka och fortsätta i samma riktning; intresset för webb-tv, video, poddar och vikten av att hela tiden tänka mobilt.

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...