Consid fortsätter att ta okonventionella grepp för att råda bot på kompetensbristen. Denna gång anlitar it-konsultbolaget några av landets största influerare i egen regi på Youtube.
I Consids nya Youtubeserie möter bolagets vd Peter Hellgren de digitala entreprenörerna Per Holknekt, Isabella Löwengrip, Alexander Pärleros, Frida Boisen och Sofie Lindblom och tar upp frågeställningar kopplade till det digitala klimatet.
– Formatet är en serie i fem delar där vi låter tittarna möta fem av våra främsta digitala influerare i inspirerande och öppna samtal med vår vd, Peter Hellgren, säger Beatrice Carpvik, varumärkesansvarig på Consid och fortsätter:
– Vi har valt att i varje intervju rikta in oss på ämnen som de respektive profilerna har sitt största fokus inom, för att på så sätt täcka in många viktiga frågor och aspekter när det kommer till digitalisering. Peters bakgrund som grundare av och VD för Consid i kombination med profilernas respektive expertisområden är verkligen en perfect match, vilket gör att samtalen har blivit grymt spännande och inspirerande, en uppfattning som vi är övertygade om att tittarna kommer dela med oss.
I grunden är serien en spin off på Consids utmärkelse Årets digitala influencer som delas ut på den årliga galan, Considgalan och syftar till att premiera individer som på ett eller annat sätt drivit digitaliseringsfrågan framåt på ett föredömligt sätt, förklarar Beatrice Carpvik.
– Vi har sett att magi uppstår när vi får vara med och lyfta individer som inspirerar genom att vara digitala föredömen, varför denna serie blev en självklar och naturlig förlängd arm av vår utmärkelse.
Hur gick tankarna av valet av plattform, varför just en Youtubeserie?
– Vi konsumerar allt mer rörligt material och vi ser också i våra digitala kanaler att det är där den största responsen och det främsta engagemanget ligger. Därav blev det mycket naturligt för oss att välja det rörliga mediet för detta format. Vår YouTube-kanal fungerar idag som en samlingsplats för allt rörligt format vi tar fram, vilket sedan sprids i samtliga av våra kanaler.
Vilken är målgruppen?
– Vi ser att det är av stor vikt att lyfta digitala föredömen och inspirera när det kommer till digitalisering och dess möjligheter. I serien lyfter vi många extremt viktiga frågor som rör alla som rörs av digitaliseringen idag – det vill säga de allra flesta. Därav riktar vi denna serie mot såväl befintliga som presumtiva kunder, entreprenörer, övriga digitala influencers och näringslivet i stort.
Vad är målsättningen?
– Vi har alltid en hög målsättning när det kommer till de satsningar vi gör i våra digitala kanaler, men i detta fall känns det extra viktigt då vi lyfter så pass aktuella och intressanta ämnen med de profiler som Peter möter i serien.
Beatrice Carpvik lägger till:
– Det viktigaste för oss är att de vi når genom serien uppnår syftet för den – att de blir inspirerade av den digitala världens alla möjligheter och förstår vikten av att påverka i rätt riktning i det digitala klimatet. Vi investerar vår tid och våra resurser med stor omsorg och allra helst där vi kan få vara med och göra en verklig skillnad, vilket vi är övertygade om att vi kommer göra i och med denna serie. Vi tror på en sjusiffrig räckvidd sett ur totalen.
Hur ska ni marknadsföra serien?
– Marknadsföringen kommer främst ske via våra egna kanaler, i samarbete med motivation.se och Årets VD, samt genom de profiler som vi lyfter i serien.
Consid har inte samarbetat med några byråer i samband med Youtubeserien.
– Projektledning, planering och pr för serien har skett inom ramarna för vårt eget varumärkesteam – det är vi som tagit fram ramarna för formatet och i tillsammans med Peter satt ramarna för respektive intervju.
Consid har inte heller samarbetat med något influerarnätverk i samband med Youtubeserien.
– Vi har skött all kontakt med de influencers vi lyfter i serien i egen regi.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...