VECKANS UX. När Coca-Cola lanserar sin första svenska reklamfilm är budskapet gemenskap och tajmingen för kampanjen ger den politiska vibbar som väcker förhoppningen om ett genomslagskraftigt ställningstagande. Men förhoppningen infrias inte, anser Beaconomists Alex Mörén.
Dagen efter valet lanserar Coca-Cola sin första svenska reklamfilm med budskapet att ”allt vi delar förenar oss”. Tankarna dras direkt till politiken och att Coca-Cola ägnar sin första svenska reklamfilm åt att fördöma exkluderande och splittrande krafter. Ett sådant mäktigt ställningstagande borde kunna få ett stort genomslag hos den unga målgruppen. Men Coca-Cola reklamfilm når inte hela vägen fram.
I reklamfilmen görs historiska nedslag där olika grupper människor möts – men grupperna som visualiseras är hippes, det äldre etablissemanget, musikaliska subgrupper och dagens ungdomskultur. Är det dessa grupper som inte inkluderas i den svenska gemenskapen i dag? Nej, de ”grupper” som diskuterats under valkampanjerna är inte popkulturella och därmed förlorar Coca-Colas budskap om ”gemenskap” tyngd.
Coca-Cola väljer den enkla vägen. Coca-Cola för fram ett budskap om värnandet av gemenskap men vågar inte visa hur och var Sverige på många sätt är splittrat. Coca-Colas tonalitet i content har länge varit mycket positiv och kan beskrivas festlig eller mysig men här hade marknadsavdelningen en möjlighet att nyttja tajmingen av riksdagsvalet för att ta en tydligare ställning som resonerar mer och som fortfarande hade passat målgruppen.
Coca-Cola ökar sina marknadsinsatser i Sverige för att stärka varumärkenas relevans på den svenska marknaden och har så lyckats med den egna Youtubekanaler CokeTV men här misslyckas Coca-Cola nå hela vägen fram för att företaget inte vågar bryta sin tonalitet eller stå upp med ett tydligt budskap. Det förblir i stället outtalat. Det skadar inte varumärkena men det ger inte heller den virala eller mediala spridning Coca-Cola hade önskat.
Alex Mörén
alex@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...