Coca-Cola AB gör säsong två av sin Youtubeserie CokeTV som frontas av några av Sveriges tyngsta influerare.

Coca-Cola lanserade förra året Youtube-serien CokeTV i Sverige för att underhålla och komma närmare målgruppen tonåringar. Nu lanseras säsong två och Coca-Cola anlitar influerarna Felicia Bergström, Tobias ”Tejbz” Öjerfalk, Hampus Hedström, Daniel Norlin, Josefine Olsson och Sabina ”Sabina Decirée” Näsström.

– Vi vill genom ett bra, autentiskt och underhållande innehåll skapa närmare relationer med vår huvudmålgrupp, svenska tonåringar och genom CokeTV har vi unika möjligheter att göra detta. Vi ser självklart att konceptet även tilltalar unga vuxna. Självklart strävar vi alltid efter att bli bättre och vi kommer att genomföra stora förändringar i vår kommande säsong, säger Coca-Colas digitalchef Nore Torbiörnsson.

I säsong två av CokeTV samarbetar Coca-Cola med Carat för köp av medieutrymme medan produktionen utförs av Isobar och OTW.

Vilka var de största lärdomarna från säsong ett?
– De största lärdomarna är nog vikten av att vara flexibel och komma ännu närmare publiken och att förstå vad för sorts innehåll målgruppen gillar.

Detta innebar skapandet av temat This one’s for.

– Det konceptet ger oss mer möjligheter att vara just flexibla i vad vi vill kommunicera. This ones for kan till exempel vara hyllningar till fenomen, aktiviteter, personer eller prestationer. Allt är fokuserat kring våra sex fokusområden, gaming, lifestyle, musik, sport, gemenskap och hållbarhet.

En annanförändring är att Coca-Cola anlitar influerare som programmets värdar.

Hur många ska ni nå?
– Vi har en tydlig strategi för köpt media kring CokeTV för att se till att vi når ut till så många som möjligt i vår målgrupp. Genom strategin för köpt media och intresseväckande innehåll så kommer vi nå en stor del av svenska tonåringar. Med det sagt så har vi inte kvantifierat ett specifikt antal.

Hur marknadsför ni den nya säsongen?
– Vi kommer använda oss av olika mediepartners men självklart även av våra egna kanaler. En annan nyckel kommer också vara våra programledares egna kanaler.

Nore Torbiörnsson fortsätter:

– Avsnitten kommer distribueras via YouTube men vissa delar kan även komma att publiceras i andra sociala kanaler. Den absolut största delen går logiskt nog mot rörligt innehåll.

Vilka kpier använder ni för att mäta resultatet av säsong två?
– Vi har flera tydliga kpi-er där de viktigaste är räckvidd, prenumeranter, sentiment och hur långt tittarna tittar på avsnitten. I tillägg till detta har vi mer långsiktiga kpi-er där vi ser på hur attityden mot Coca-Cola förändras på sikt.

Hur mycket pengar har ni budgeterat för säsong två?
– Kan tyvärr inte kommentera budgetar men det är fortsatt ett av de viktigaste initiativen riktat mot tonåringar.

Hur ser strategin ut vad gäller valet av influerare?
– Vi har valt ut influencers som vi känner rimmar väl med vad vi står för som varumärke – glädje, gemenskap och en positiv attityd. I tillägg till detta vill vi såklart att de ska komplettera varandra och tilltala olika delar av publiken. Till sist så vill vi att de ska gilla CokeTv och Coca-Cola så det inte endast blir ett köpt samarbete.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...