Comprend Webranking har utsett Cloetta till Sveriges bästa företagssajt, utifrån tio sektioner som hållbarhet, finansiell rapportering, press och investerare. Men hur bra är sajtens UX? frågar sig Beaconomists Alex Mörén.
Det första intrycket på Cloettas företagssajt är hur ren designen är. Under de tydliga men få underrubrikerna finns ett enkelt bildflöde med de senaste nyheterna, däribland den aktuella delårsrapporten för Q3 och nyheten att Cloetta prisas av Comprend som Sveriges bästa företagssajt.
Det är enkelt att navigera sig fram i flödet och länkarna känns relevanta för målgruppen. Bland inläggen på första landningssidan finns inbäddade content-klipp via Youtube, tydliga pressmeddelanden och event som inte göms bakom små gråa länkar. Från förstasidan hittar jag enkelt kontaktinformation till samtliga Cloetta-kontor runtom i världen, information om Cloetta, innehåll, aktien, sociala medier-kanalerna och de senaste kampanjerna. Sett ur ett användarvänlighetsperspektiv är det effektivt för att det är enkelt och enkelt för att det är tydligt.
Bakom sajten står svenska byrån Eklips Digital Advisors som utvecklade sajten för fem år sedan och samarbetat fortgår än i dag med vidareutveckling av sajten.
Enkelhet och tydlighet är ofta ett framgångskoncept för sajter och när jag som användare hittar i princip allt jag söker efter redan på första landningssida finns även anledning att tror att sajten är väloptimerad för sökmotoroptimering.
Det som saknas vad gäller tillgänglighet är kopplingen till ett större innehållsbibliotek. Snarare än teknisk brist rör det sig om innehållsbrist där Cloetta kan förbättra sajten ytterligare genom rörlig bild-content som kan tilltala både konsument och b2b-användaren.
Idag finns det ingen ursäkt för att Cloetta inte har en inbäddad podd eller runda-bordssamtalsvideo via Youtube på sajten om marknaden eller Cloetta som företag. Det finns ingen anledning till att inte ha Therésè Lindgren praktisera på Cloetta eller Isabella Löwengrip tala om varumärkets hållbarhetssatsning eller Hampus Hedström göra en Halloween-kampanj. Det är delar som saknas som inte enbart tilltalar konsument men också visar investerare och företagsmålgruppen att Cloettas content är lika uppdaterat som sajten är rent tekniskt.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...