Sedan årsskiftet är Claes de Faire, författare och tidigare publisher på Resumé, vd och chefredaktör för FPG Media som driver tidningen Fokus. Här är hans intryck och plan framöver.

Hur har Fokus marknad utvecklats sedan du tillträdde?
– Vi ser tecken på att trenden med long read fortsätter. Då lever vi också i ett samhälle där jag upplever att den dagliga rapporteringen med snabba klick och hårdragna förenklingar är en fördel för de fyra titlar vi har i vårt förlag.

Strax före julafton förvärvade FPG Media Vetenskapsmedia med titlarna Språktidningen, Modern Psykologi och Populär arkeologi. Claes de Faire tänker inte skynda sig med att integrera de olika titlarna.

– Vetenskapsmedia går med vinst. Och då ska vi inte blanda ihop företagen förrän FPG är på rätt fötter. Vi är på rätt väg och vi ska göra det organiskt och på rätt sätt. Jag har gjort den här typen av förvärv tidigare och när man är på rätt väg kan man göra integrationen och då lyfter det medarbetarna och alla tjänar på det, säger Claes de Faire, och berättar om ett resultat av förvärvet som ändå är på plats:

– Vi kommer med ett annonspaket där vi bygger ihop vår sammanlagda kommersiella målgrupp och får en större räckvidd.

FPG Media har inte varit lönsamt sedan starten år 2005. År 2016 hamnade omsättningen på 35,6 miljoner kronor och förlusten på -4,9 miljoner.

– År 2017 var vi inte heller lönsamma. Det ser ungefär som år 2016. Det är lite för tidigt att prata om 2018. Men min ambition är inte att driva något med förlust.

Hur ska ni bli lönsamma?
– Framför allt ska vi öka intäkterna. Minskat vissa kostnader har vi redan gjort.

Ser du annons eller prenumerationsintäkter?
– Bägge. Det finns många nya intäkter att hitta. Där har FPG Media tänkt traditionellt, men vi har breddat oss på ett annat sätt och arbetat med kreativa lösningar mot marknaden. Vi har också höjt prenumerationspriset och arbetat offensivt med att sälja prenumerationer.

När det gäller vidareutveckling av Fokus/FPG, vad ligger på ditt bord där, vad är prioriterat?
– Två saker. Säkerställa att vi gör en kvalitetstidning och parallellt med det göra en liten vinst. Men vi ska inte tumma på kvaliteten. Vi har inte i uppdrag att göra vinst till vilket pris som helst.

– Det andra är att att Fokus har drivits med förlust sedan start. Då måste vi bryta det. När vi ska göra det, tänkte jag lyfta på varje sten och se vad vi kan förändra med undantag av kvaliteten.

Vad ska FPG på sikt utvecklas till?
– Vi ska förvalta arvet och se till att det blir lönsamt. Jag sneglar på hur Vi jobbar. Men även andra varumärken som har brottats med lönsamheten. Jag tänker till exempel på mode-industrin. När vi gjorde om Resumé var min enskilt största inspiration Ny Moderata Samlingspartiet, säger Claes de Faire och påpekar att Resumé och Fokus är olika typer av magasin.

– Resumé är ett B2B-förlag med ett jättestarkt varumärke. Fokus är en B2C-titel som inte har ett lika starkt varumärke.

Kommer fler förvärv/finns kassa?
– Det kommer inte färre. Vi håller på med ’många bäckar små, så det gäller att inte agera som en stor finansaktör och förhäva sig.

Ni är i grunden en pappersbaserad affär, hur ser du på den positionen och hur utvecklar ni den?
Jag ser det inte alls så. Jag ser det som att vi skapar kvalitet och vad vi kan göra med den. Det är det som är intressant.

Fokus har också bytt sajten till en WordPress-baserad.

– Det har var varit väldigt bra. Vi får in många nya betalande läsare från den digitala världen. Folk kommer och och ser att artiklarna är låsta och vill köpa en prenumeration.

Hur gör FPG och inte minst Fokus för att möta den kraftfulla storytelling och användarupplevelsen som globala giganter som Netflix och Youtube kan torgföra?
– Det är absurt att jämföra oss med något av de företagen. Men vi har det gemensamma att vi alla slåss om människornas tid.

Och då blir svaret?
– Kvalitet. Men det är inte enkelt. Det är en riktigt tuff utmaning.

Har du någon tanke på hur branschpressen har utvecklats sig sedan du lämnade den?
– I samband med att Fredrik Svedjetun tillträdde som chefredaktör på Resumé har affären gått från att ge ut 20 tidningar per år och anordna fem event. Nu är det fem tidningar och 20 event som gäller. Men så länge branschmedierna fortsätter att var nischade kommer det att gå bra.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...