Citat, en av Sveriges största kommunikationsbyråer är inne i en snabb transformering och har tagit steget från kommunikation i traditionella medier till digitala lösningar, från content i tryckta kanaler till virtual reality-lösningar.

Vd Lars Lundström visar runt i de nya lokalerna där alla byråer i den statliga finska koncernen Nordic Morning samsas. JG Communication som utvecklats till en av de största contentbyråerna, Klikki som ser till att innehållet blir tillgängligt och synligt (SEO & SEM) och Citat som skapar och producerar kommunikation åt kunder som exempelvis Svenska Bostäder, Lantmännen, Scania och SEB Kort. Byrån har alltid skapat och producerat content, men historiskt satt det mer i ett klassiskt reklamperspektiv.

– Vi levererar redan mycket content för att exempelvis stödja säljprocesser till stora säljkårer inom den privata och koncept för den publika sektorn, säger Lars Lundström.

Citat är med en omsättning under 2013 på 134 miljoner och 99 anställda en av Sveriges största kommunikationsbyråer. Byrån försöker ligga ett steg före kunderna i utvecklingen, varken mer eller mindre, för att kunna vara ett tydligt stöd i deras digitala omställning. Kunderna efterfrågar allt mer hjälp till egna och förtjänta kanaler, när de traditionella reklamkanalerna stegvis minskar.

Vad krävs då för framgångsrik kommunikation och marknadsföring som leder till resultat, sälj eller påverkan och inte minst hittar sin publik?
– Det krävs rätt typ av strategi samt ett bra koncept (kommunikationsidé) i botten och att företag eller organisationer fullföljer den ut i sina köpta, förtjänade och egna kanaler. Grunden är att skapa ett innehåll som är mindre inriktat på att trycka ut budskap till mottagaren och mer inriktat på värdeskapande kommunikation och marknadsföring som söks upp av mottagaren. Det är även viktigt att hålla ihop innehållet så att kunderna känner igen sig i olika kanaler. Det är en stor utmaning.

Lars Lundström tycker att content är "superhett" som begrepp nu. Även om byrån i årtionden har producerat innehåll i någon form, som reklam, eller säljmaterial, så sker en snabbare omställning nu mot att inte bara sända säljbudskap utan också faktiskt skapa ett tydligare mervärde för mottagaren. Det går inte att gå ut och skrika kom och köp. I dag behöver marknadsföringen vara än mer värdeskapande och ge ett mervärde. Därefter kommer själva konverteringen till köpet av tjänster och produkter.

– Som med alla trender så har många en tendens att ta till sig dem utan att fundera kring vilka värden som ligger till grund. Vi anser att bra kommunikation och marknadsföring alltid har tillfört ett värde för mottagaren. Skillnaden nu är att vi har ett definierat ord för det.

Varför går utvecklingen från utbudsreklam till mervärdesskapande innehåll?
– I egna och förtjänade kanaler går det inte att tvinga på mottagare sin kommunikation. Då gäller det för företag och organisationer att erbjuda något värdeskapande och intressant i det stora brus som finns idag. Det bygger även lojaliteten till kunder och intressenter.

Hur hittar då företag och organisationer publik i det stora bruset?
– I grunden handlar det om vad man säljer så klart. Sedan gäller det att bygga en story kring detta och varumärket för att därefter sprida den i egna och förtjänade kanaler med aktivt stöd från köpta. Kommunikationen måste vara givande för att det ska fungera.

Hur utvecklas contentaffärerna?
– Vi ser en rejäl ökning i att våra kunder baserar sin kommunikation på en content strategi och att den slår igenom mer och mer i alla kanaler, köpta, förtjänade och egna.

Hur ser du att de andra storbyråerna som Intellecta och DDB tänker kring content?
– Jag tror att alla stora spelare i vår bransch ser denna trend, och arbetar hårt för att förhålla sig till den. 

Vilka typer av byråer gynnas av utvecklingen?
– Byråer som fokuserar på värdeskapande marknadsföring med content i grunden driver på utvecklingen. Reklambyråer som har ett mer traditionellt tänk och utgår från att trycka ut budskap i stället för värdeskapande innehåll kommer att få det tuffare, tror jag.

Citat märker exempelvis en efterfrågan från kunder som vill ha hjälp med content i sina sociala media-kanaler.

– Dels handlar det om lojalitetsskapande innehåll som håller igång pågående relationer, dels handlar det om att konvertera och öka affärerna. Tanken är att skapa ett mervärde som gör att mottagaren upptäcker produkten. Och att öka och hålla ihop den digitala kundupplevelsen.

Funkar det att skapa sälj via content i sociala medier?
– Vi ser goda exempel på att det faktiskt funkar. Det är lättare att mäta konverteringar (mottagare av innehållet, vilka blir kunder).

Citat har utvecklats snabbt från en kommunikationsbyrå med tryckta medier som specialitet till en byrå som bokstavligen tar på sig utvecklingsmössan. Byrån har nyligen utvecklat sin första produktion för Oculus Rift som är en produkt för virtual reality till en kund i medtech-sektorn och som kommer ut på marknaden i senare i år.

När blir Oculus Rift en hygienfaktor för alla jobbar med kommunikation?
– Tidigare spekulerades i 2015. Nu säger kännarna att det ska bli 2016. Samtidigt har Samsung kommit med sina glasögon som ansluts till mobiltelefonen. Vi ser att virtual reality blir en etablerad kanal inom tre år och därmed en del i vårt content-erbjudande.

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...