Programledaren Martin Björk tog hjälp av byrån Socialminds för att skapa spinn för en kampanj mot mobbing.
Under två veckor har Martin Björk, känd som programledare i radio och tv, drivit en hemlig kampanj på Instagram. I början av veckan blev det klart att Instagram-kampanjen gjorts för att trigga näthat i samband med att lansera honom som artist. Martin Björk vill att nya singeln ”Ricochet” ska skapa en diskussion om mobbing.
Kampanjen har gått ut på att Martin Björk publicerat avklädda, svartvita bilder med siffror som vittnar om någon slags nedräkning till den 26 januari.
– Datumet gav Martins följare en indikation om att något kommer att hända, men vad det handlar om har han varit tyst om. Han berättade inte ens något för sina närmsta, säger Robin Tapper, creative director på Socialminds.
Kommentarsfälten under kampanjbilderna fylldes snabbt på. Responsen var blandad. Martin Björk fick flera kränkande kommentarer där han påstods vara patetisk, tjock eller lida av en 40-årskris.
– Tanken var att provocera och skapa sådana reaktioner. Martin Björk vill belysa det hårda klimatet i sociala medier eftersom hans nya låt handlar om just det. Förhoppningsvis kommer kampanjen leda till debatt.
Hur tog Martin Björk er strategi, att näcka för att generera hat?
– Vi diskuterade upplägget fram och tillbaka ganska mycket. Eftersom låten har den betydelsen som den har gick han med på att löpa hela linan ut. Han kastar kläderna och blottar sig för sin grej.
Varför valde ni att driva kampanjen på Instagram?
– Sociala medier har verkligen blivit den nya stora kanalen. Med Instagram och Facebook kan vi målgruppsanpassa meddelanden på ett unikt sätt. Martin Björk har ett väletablerat konto på Istagram, vi bedömde att kanalen skulle vara både ett naturligt och effektivt sätt för honom att kommunicera låtsläppet.
Foto: Pavel Maira
Arbetsgruppen på Socialminds
My Söderholm, projektledare
Robin Tapper, strategisk ledare
Ponny Höijer, kreatör & copywriter
Felicia Holte, fotograf
Linn Berghagen Nilsson, produktionsassistent

Rolf van den Brink
DO JOBB
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...
Till Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker vi en engagerad kommunikatör med starka projektledarfärdigheter för att förstärka teamet inom rekryteringskommunikation, medieköp och kampanjer. Är...
Futurion är tankesmedjan för framtidens arbetsliv. Vi bidrar med kunskap och insikter om morgondagens jobb och arbetsmarknad och de utmaningar som tjänstemännen möter. Genom att...
Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...