Förra veckan besökte jag den kinesiska telekomjätten Huaweis innovationsdag på Epicenter i Stockholm. Det kändes lite farligt och kittlande i kölvattnet av amerikanska och australiensiska stopp för 5G-affärer med Huawei på grund av farhågor för kopplingar mellan bolaget och den kinesiska regeringen. Halvdagen var en en lätt deprimerande exposé över hur dåliga vi är på AI i Sverige. Men intressant var det. Och jag kände att vi kommer att fördjupa oss i artificiell intelligens ett tag framöver här på Beaconomist.
Där på Epicenter identifierade jag några så kallade reklam- och mediebyrårävar. De satt inte och sov utan lyssnade rätt framåtlutat. Mina tankar vandrade. Jag kom att tänka på alla byråer som borde finnas, men inte gör det. Så kom jag på att jag kunde ju skriva enkel lista på byråer som skulle kunna köra i gång. Här är den:
* Tillväxtbyråer – ordnar tillväxt efter givna nyckeltal hos uppdragsgivarna.
* Algoritmbyråer – om algoritmer är en del av grunden för digitalisering och artificiell intelligens, varför finns det ingen byrå som det går att beställa en färdig och patenterad algoritm ifrån?
* Voice-byråer – ger råd till företag och organisationer och som för en talad dialog med sina intressenter via botar eller chattar. (Råkar veta att det håller på att startas just en sådan.)
* AI-byrån – erbjuder rådgivning till alla som undrar hur det går till att skapa affärer av AI. Självklart sker en hel del av rådgivningen som självbetjäning via AI-chattar.
* Kodssaneringsbyråer – tunga applikationer börjar bli ett problem eftersom internet inte rymmer hur mycket som helst. Här kommer programsaneringsbyrån in och städar bot kod som inte behövs.
* Osociala medier-byråer – erbjuder expertis i att nå den ökande andelen av befolkningen som vänder Facebook och Twitter ryggen.
* API-byårer – handlar upp och förmedlar tillgång till intressanta datakällor att koppla upp sig till.
* Native-byråer – erbjuder enbart native-content som ger både högt mervärde men också hög grad av konvertering.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, rolf@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...