I det digitala landskapet råder andra förutsättningar och möjligheter för kommersiella budskap. Går det då att tillämpa samma regelverk i den digitala världen som gäller traditionella annonsplatser? Det anser Reklamombudsmannen (RO) Elisabeth Trotzig. Hon märker av att allt fler hör av sig om otydlig reklam. 

– Det här med bristande reklamidentifiering är en växande problematik. Det är oftast konsumenter som reagerar. Men det är samma regler som gäller oavsett kanal. Enligt marknadsföringslagen ska det ”tydligt framgå” att det är reklam, men enligt Internationella handelskammaren ICC:s regler, som vi utgår ifrån, ska det ”omedelbart framgå”. Vilket är lite strängare än lagstiftningen.

Tidningsutgivarna har formulerat en särskild rekommendation för spelannonser. Har du någon kommentar till den?
– Jag har inte läst den själv, jag har bara sett hur den kommenterats i pressen. Det är ett välkommet initiativ att branschen genom rekommendationen visar på viljan att ta ett större ansvar för spelannonseringen

r är ett budskap att betrakta som reklam och hur bedömer RO det?
– Om ett budskap rör kommersiella förhållanden och har ett kommersiellt syfte så är det reklam och då ska det tydligt framgå att det är ett reklambudskap. Man får göra en helhetsbedömning av hur budskapet uppfattas i sitt sammanhang. Här vilar ett huvudansvar på annonsören. Men medier och innehållsproducenter har ett medverkansansvar.

Hur många annonser som anmäls till RO fälls?
– De flesta annonser får flera anmälningar. Förra året var det 40 procent av de anmälda reklamenheterna som fälldes av de cirka 250 annonser som prövades.

Vad händer om man fälls hos RO?
– RO är näringslivets självreglering och har därför inga sanktioner annat än den massmediala skampålen då samtliga beslut publiceras. Självreglering innebär eget ansvar och att man rättar sig om man fälls. Vilket de allra flesta gör.

23 procent av anmälningarna som kommit 2015 in till RO handlar om annonser på Internet.

 

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...