I Brandskyddsföreningens nya kampanj gör de om en tunnelbanevagn till ett nerbrunnet kök. Cecilia Uneram, brandingenjör på Brandskyddsföreningen, berättar om kampanjen och contentbyrån bakom den.
Julen är en period med förhöjd brandrisk och julafton den dag på året som det brinner mest i Sverige. Syftet med Brandskyddsföreningens julkampanj, som gjorts tillsammans med contentyrån Snick Snack, är att uppmana människor om att det borde finnas tre stycken B (brandvarnare, brandfilt och brandsläckare) i alla hem.
Centralt i kampanjen är en omgjord tunnelbanevagn på den gröna linjen i Stockholm, som hjälp av fotorealistiska illustrationer klätts för att likna ett julstökigt kök. På den ena sidan av vagnen visas köket med flera riskfaktorer, på den andra sidan ser man hur samma kök skulle se ut efter en eldsvåda.
– Vi kom fram till den här idén eftersom vi vill väcka uppmärksamhet i en miljö som påminner om människors vardag. Genom att foliera insidan av en tunnelbanevagn fick vi möjlighet att ge resenärer illusionen av att befinna sig i olika stadier av ett nedbrunnet kök, säger Cecilia Uneram, brandingenjör på Brandskyddsföreningen.
Anledningen till att tunnelbanan fick bli loket för kampanjen var att Brandskyddsföreningen ville nå en bred målgrupp. I kollektivtrafiken har människor en ledig stund och där rör sig folk i alla åldrar.
Tanken är att julkampanjen ska vara rikstäckande. Föreningen hoppas att resenärer från hela landet som kommer att se vagnen då många besöker till Stockholm för att julshoppa.
– Istället för en kampanjsida valde vi att låta Brandskyddsföreningens webbplats vara det digitala fönstret. Kampanjen har en framträdande roll på webbplatsen med specialskriven text och film. Besökare som kommit till webbplatsen via kampanjen kommer se att Brandskyddsföreningens webbplats innehåller råd och kunskap om brandsäkerhet som sträcker sig året om.
Föreningens målsättning är som med all deras kommunikation att skapa ett brandsäkrare Sverige med effektiv skadeprevention. Kampanjen ska minska antalet bränder i bostäder och sprida kunskapen om att brandvarnare, brandfilt och brandsläckare kan förhindra att en liten olycka leder till en katastrof.
Ungefär två veckor efter att kampanjen avslutas ska Brandföreningen göra en observationsmätning av resultaten. Då görs en kvalitativ mätning av resenärers upplevelser, där det ska undersökas om folk sett kampanjen, hur de uppfattat den och om de tagit in budskapet. Föreningen gör även detaljerade trafikmätningar på deras webbplats under kampanjtiden.
– Det är dock viktigt att påpeka att det ligger i preventivt arbetes natur att de viktigaste resultaten är svåra att mäta.
Vilka effekter har ni fått hittills?
– Framförallt från folk som hört av sig med positiv respons till såväl enskilda medarbetare som Brandskyddsföreningen som organisation. Det har varit privatpersoner men också mycket branschfolk som ringt och mailat, glada över att brandskydd synliggörs i ett kanske lite oväntat och ovanligt sammanhang.
Hon fortsätter:
– Kampanjen berättar en historia utan att behöva använda särskilt många ord. Vi anser att content marketing är den bästa vägen att nå fram med den typen av långsiktiga budskap som vi vill nå ut med. Vi vill ändra folks beteende och sätt att tänka, inte bara väcka en reaktion för stunden.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...