Bonnier Tidskrifter börjar möjligen få snurr på sin digitala försäljning. Den ökar med 20-30 procent men utgör ännu en bråkdel av de totala intäkterna.

Bonnier Tidskrifter minskade under 2014 sitt resultat med 10 procent till 78 miljoner kronor. Omsättningen landade på 1 miljard kronor, vilket alltså ger en marginal på strax under 8 procent.

– Vi har haft ytterligare ett år med tuff annonsmarknad för magasinen och mot bakgrund av det tycker jag att vi har lyckats bra. Och under året har våra totala prenumerationsintäkter dock ökat Antalet sidvisningar ökade med 22 procent och antalet unika besökare med 35 procent. De digitala annonsintäkterna har ökat "i samma takt" och uppgår till 15 procent. Det innebär alltså att Bonnier Tidskrifter drog in 150 miljoner kronor på digital försäljning under 2014, säger Mats Carleson vd Bonner Tidskrifter. 

Vad består de digitala affärerna av?
– Annonsintäkter på vårt nätverk, försäljning via vår webshop och digitala prenumerationsintäkter till största delen.

Vilken är den största digitala intäktskällan?
– Den största digitala intäktskällan i dagsläget är annonsintäkter via vårt nätverk.

Hur går er digitala prenumerationsförsäljning?
– Utfallet hittills är bättre än plan.

Hur går er mobila försäljning?
– Alla våra sajter är anpassade till desktop, tablets och mobil så vi delar inte i vår annonsförsäljning per devicetyp. Så jag kan inte ge någon bra siffra där. I nuläget har vi inga tjänster som vi tar betalt för enskilt för mobiler. Vi har ju våra magasin digitalt som går att läsa på tablet eller mobil. De tar vi betalt för.

Hur breddar ni affärerna?
– Det gör vi inom respektive varumärke med webbförsäljning, event, resor och branding.

Hur tänker ni kring big data, ni sitter ju på enorma datamängder om era läsare/användare digitala vanor, hur tänker ni kring att exploatera den informationen?
– Den informationen kommer att i första hand hjälpa oss att på ett effektivare sätt hitta nya prenumeranter och leads och att förpacka målgrupperna ännu bättre till våra annonsörer.

Bild: Bonnier

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...