IAB Sveriges vill förbättra kompetensen inom det digitala medielandskapet med nya certifieringsutbildningen Digital Media Manager (DMM).
Certifieringen riktar sig främst till personer inom kommunikation, marknadsföring, pr och reklam och erbjuder fördjupning inom digitala kommunikations- och marknadsföringsinsatser.
– Vi har nu skaffat oss två års erfarenhet med IAB Sveriges certifieringskurser utifrån våra mål att höja kompetensen i branschen hos många på ett effektivt och professionellt sätt. Tiden är nu mogen för att lägga till en tredje certifieringskurs som riktar sig till en ny viktig målgrupp, personer hos medieköpares och annonsörers marknadsavdelningar, säger Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.
Detta sa IABs styrelse ja till i augusti i år.
– Vi ser att marknadsavdelningar måste idag besitta en stor kompetens internt för att kunna arbeta med digitala kanaler.
Charlotte Thür berättar vidare:
– Vår målsättning är precis som med tidigare certifieringskurser att på ett effektivt och professionellt sätt öka kompetensen hos många personer i branschen till en relativt låg kostnad på kort tid. Vi ser att ökad kompetens är avgörande är för digitala kanalers utveckling. Vi har med IAB Sveriges små resurser lyckas höja kompetens hos över 600 mediesäljare och Ad Operations på två år. Vi ser att IABs certifieringar har blivit som ett kompetens-index för digital marknadsföring.
Hur ser efterfrågan ut?
– Digital Media Manager har vi precis börjat marknadsföra, vi är väldigt mycket i en uppstartsfas fortfarande men tillströmningen av anmälningar ser bra ut. Vilken genomslagskraft vi kommer ha i den nya målgruppen som vi nu riktar oss till är svårt att säga, men vårt mål är att DMM ska bli som en kompetensstandard för branschens hos medieköpares marknadsavdelningar som det har blivit för onlinesäljare exempelvis.
Hur ser ni på den befintliga kunskapen kring digital marknadsföring och kanaler bland de som jobbar inom kommunikation, marknadsföring pr och reklam idag?
– Den har helt klart ökat rent generellt senast två åren men det är fortfarande en enorm variation mellan företag och marknadsavdelningar i Sverige. Marknadsavdelningar har ofta så många frågor på sitt bord och hinner inte sätta sig in i de digitala kanalerna på det sätt de skulle behöva. Nu hoppas vi att vi kan hjälpa marknadsavdelningar med detta genom DMM. Men även en hjälp för marknadschefer att kartlägga och förbättra personalens kompetens.
Certifieringen består av en introduktionsdag följt av sex veckors självstudier om 35-40 timmar. Sedan följer ett certifieringsprov och en återträff med praktisk workshop och nätverkande. Antalet platser är satt till 24 personer per uppstarttillfälle och beroende på hur stor efterfrågan är kommer det att vara tre eller fyra öppna kursstarter per år.
– Utöver det hoppas vi på så kallade företagsspecifika kurser där till exempel företagets samtliga anställda på en marknadsavdelning deltar i en sluten kurs. Vilket ha varit populärt för säljavdelningarna hos publicister.
Kostnaden uppgår till 8 900 kronor för deltagare från medlemsföretag, 12 500 kronor för deltagare som inte tillhör ett medlemsföretag. Medlemsföretag kan även boka 3-10 personer mot 25 procent rabatterat pris.
De ämnen som certifieringen fördjupar inom är:
* Marknadsföringsmodeller,
* Nya beslutsprocessen för konsumenten
* Omni channel marketing
* Traditionell annonsering vs digital
* Digital medias målgruppsmöjligheter
* Värdekedjan för media
* Digitala medieplattformar
* Samverkan mellan olika mediekanaler
– Vi utgick från det material vi har redan arbetat fram sedan tidigare och tillsammans med konsulter vi anlitade kom vi efter diskussioner fram till ett antal viktiga områden vi behövde addera för målgruppen.
Ser ni några nya trender inom digital marknadsföring ni tar upp i certifieringen?
– Om jag ska nämna några områden som är viktiga och ligger i tiden och som finns med i DMM är det exempelvis datadriven marknadsföring, attribution, riktlinjer och råd kring influencer marketing och marknadsföringens regler och riktlinjer.
Hur marknadsför ni en utbildning om digital marknadsföringskompetens, i digitala kanaler?
– Främst marknadsför vi DMM via vår hemsida, nyhetsbrev, vid våra seminarier, direktkontakter och LinkedIn har vi tänkt använda som ny kanal för IAB. Sedan är vi öppen för samarbeten också.
Vilka samarbetspartners har ni?
– Idag har vi inga direkta samarbeten förutom att vi tagit hjälp av en konsult Lena Brandenfeldt som hjälpt oss ta fram kursmaterial och som även hjälper oss med införsäljning av DMM. Men det kan ändras när vi kört igång.
Några digitala ess som medverkar i skapandet eller utförandet av utbildningen?
– DMM och övriga Certifieringskurser bygger huvudsakligen på självstudier. Vi erbjuder en heldag där vi övergripande går igenom alla kapitel. Därefter får deltagarna sex veckor på sig att läsa det digitala material de får tillgång till. Vi har också en e-learning app med frågor kopplat till materialet där de kan testa sig själv. Efter sex veckor erbjuds ett test med 90 frågor där 80 proent måste vara korrekta för att bli certifierad. Efter testet bjuds deltagarna in till workshop för att diskutera det som de har lärt sig. Idag är det IAB tillsammans med Lena Brandenfeldt som håller i introdagen. Men mycket av materialet som används i Certifieringen är framtaget av våra ess som sitter i våra 10 task forces.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...