I den här utgåvan av Beaconomist, nummer 37 faktiskt och tre kvar till jul, levereras en vänster och högerkrok till de traditionella digital- och kommunikationsbyråerna:

*  Inhousebyråerna växer snabbt och dränerar inte minst digital- och kommunikationsbyråerna på uppdrag och kompetens.

* Företaget Halebop rundar sina byråer genom att istället jobba fritt med content från konstnärer och artister som ska hjälpa till att bygga varumärket.

Båda två sakerna är ett uttryck för att uppdragsgivarna inte är helt nöjda med sina byråer. Uppdragsgivarna vill sannolikt samma som alla andra: komma fram snabbare och billigare.

Kan man ana ett behov av en transformation av byråbranschen där byråerna anpassar sig efter uppdragsgivare som måste anpassa sig efter sina kunder med allt större krav på toppupplevelser frontend? Vem blir bäst på att leverera det framöver?   Jag har inget säkert svar. Men jag tror att det kommer att krävas två saker:

* muskler att kunna lära sig använda den senaste tekniken och de senaste tjänsterna.

* hjärna nog att förstå kundens utmaningar och omvandla dem till fördelar.

Antagligen behövs båda sakerna, eller rättare sagt: även byråerna som lär ut digital transformation ser ut att behöva transformeras.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

rolf@beaconomist.net

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se