Som modern publicist ska man ligga i linje med sin målgrupp.

Jag har försökt studera vilka det är vi försöker skriva för. De flesta pratar vi med i telefon. Det är klart att vi mejlar, instagrammar, facebookar och allt det där. Men det ger ärligt ingen större känsla för målgruppen.

Prata in sig med målgruppen är ett jobb som behöver göras av alla nischpublicister som vill ha en förtjänt publik, visst är det ett snyggt begrepp analogt med söndertjatade förtjänta medier, läran om att skapa så briljant content att det får åka med gratis i de etablerade medierna. När du har förjtänat din publik kan du stagediva och du komer att bli mottagen med öppna armar. Teoristiskt alltså.

Men att prata med målgruppen räcker inte heller. Som exempel kan jag berätta om ett intressant och djuplodat samtal jag hade med en högst seriös ux-utvecklare. Jag frågade efter en bild till artikeln som skulle skrivas, Jojo, det skulle gå att ordna. Bilden som kom hade jag aldrig kunnat koppla till personen jag nyss hade samtalat med. För han lät verkligen inte som en person som sätter ett spagettirör i varje skäggstrå. Ögonkontakt med målgruppen är underskattat. 

Jag tror stenhårt på samtalet och ögonkontakt som kvalitativ studie av målgruppen du ska förmå börja flockas kring din kanal.

Dock skadar inte en och annan kvantitativ exposé à la small data. Jag bruka roa mig med att se hur personer vi följer på twitter beskriver sig själva.  Vad som utmärker Beaconomists målgrupp är:

* alla berättar om sig själva på engelska.
* det är viktigt att berätta om häftiga verktyg och arbetsplatser.
* det får gärna vara lite skrikiga färger i bilden.
* många beskriver sig som artister och gurus.

Ja, och då försöker jag anpassa mig till det. Om det är någon som undrar varför jag har valt just denna byline-bild däruppe. Nästa vecka tar vi höstlov. Vi hörs här igen 3 november.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...

Webbkommunikatör till Sveriges Ingenjörer

Sveriges Ingenjörer, landets ledande fackförbund för ingenjörer, söker nu en webbkommunikatör som ska ansvara för lösningar runt medlemmarnas engagemang genom värdeskapande tjänster och tillhörande kommunikativa...