För några år sedan, kanske även i år har kommunikationsproffs vallfärdat till Södertälje. Inte för att gå på Tom Tits experiment utan för att studera hur Scanias kommunikationsavdelning jobbar som en redaktion. Tanken är att redaktionen snabbt ska kunna agera efter förändringar i omvärlden och parera för eller dra nytta av olika händelser. Tanken är också, tror jag, att få fart på contentproduktionen till de egna kanalerna.
Nu hörs allt oftare en annan idé om hur inte bara kommunikationsavdelningen ska fungera utan hur hela företag behöver stöpa om sina arbetsprocesser. I denna utgåva av Beaconomist uttalar sig en kaxig amerikansk konsultduo tvärsäkert om att alla företag måste bli mjukvaruföretag. Endast företag som förmår att kontinuerligt släppa ifrån sig mjukvara kommer att kunna möta kundernas och användarnas behov är tesen.
Jag vet inte om de har rätt. Är i så fall Scania rätt riggat?
Egentligen spelar det ingen roll om de har rätt. Om tillräckligt många gör transformationen, kommer alla att känna sig manade att följa efter. En sak har de rätt i: Det handlar om att maximera det företaget egentligen ska ägna sig åt och rensa bort allt annat så långt det går.
De två amerikanerna tror att alla företag måste bli mjukvaruföretag med ett undantag. Och det gäller företag som redan är mjukvaruföretag. Jag jobbade på Microsoft på 90-talet. Redan då var det märkligt och amerikanskt byråkratiskt med många möten för mötenas skull. Bill Gates kom till kontoret någon gång i kvartalet och det var goda nyheter, för då gick det att smita ut på stan och shoppa i stället för att bränna ett par timmar i stormöte med ”nörden”.
Google och Facebook är också mjukvaruföretag. Vad ägnar de kraft åt? Bland annat till att sätta dyra konsulter på att ta fram skatteupplägg. Inte så fräsch och framåtskridande och för all del inte så mjukvarumässigt heller. Men det sagt, bör nog alla titta igenom sin organisation rejält och inte vara allt för rädda för att vända upp och ner på gamla sanningar och processer.
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...