Apsis, som kanske främst förknippas med mejlmarknadsföring, har grandiosa expansionsplaner och har rekryterat en kraftfull trio som ska ta Malmöföretaget långt utanför Sveriges gränser.

Trion som ska göra jobbet är Emma Svalin som som är ny vd rekryterad från Comhem. Produktchefen Alfred Gerum, kommer från amerikanska Infor med en omsättning på 25 miljarder kronor och 16 000 medarbetare. Apsis nya marknadschef Pelle Rosell kommer från Qlik som han hjälpte lyfta från 2 miljoner kronor till 3 miljarder. Under 2016 omsatte Apsis 290 miljoner kronor på 252 medarbetare. I dag är det norska riskkapitalbolaget Norvestor största ägaren. Och nu ska Apsis ut på tur.

– Idag har vi de smarta produkterna och funktionerna som stöder hela den digitala marknadsföringskedjan. Vår nya produktchef har sett över vår paketering från fyra produkter till en plattform. Det kommer att hjälpa våra kunder och positionera oss, säger Pelle Rosell.

Plattformen som ska lyfta Apsis ut ur mejlboxen heter Apsis One.

En utmaning är att marknadsavdelningarna som ska köpa den datadrivna och högautomatiserade och personifierade marknadsföring Apsis vill sälja, kanske inte är redo än.

– Det finns gott om rymdskepp att köpa, men få astronauter.

Vilka är rymdskeppen?
– Oracle, Salesforce, Marketo och Hubspot. Men de trycker sig uppåt. Vi har helt rätt position på mid market. Det krävs väldigt många personer för att få fullt flöde på de stora systemen. På Apsis One, vår nya plattform, har allt i ett. Här kan man skräddarsy lösningen.

Det är alltså de medelstora företagen och organisationerna Apsis vänder sig till. Men frågar man Salesforce så skulle nog de vilja leverera där med.

– Det de egentligen är starka på är crm. Jag vill inte påstå att de är en konkurrent. Vi möter dem lika gärna som ett komplement. Vi jobbar gärna med Salesforce som crm.

Apsis har inget eget crm, till skillnad från Salesforce.

– För tio år sedan kanske du träffade på kunder som hade behov av ett crm. I dag sitter även små bolag med ett crm på plats, som Microsoft Dynamics. Vi är ett komplement till befintliga crm-lösningar.

Vilka är konkurrenterna då?
– Det finns ett gäng spelare som liknar oss, som Dotmailer.

Hur ser expansionsplanen ut?
Vi har tuffa mål. Men vi ser också en potential i det att alla komponenter finns. Det är klart att vi tittar internationellt, i första hand i Europa. Vi har ett mål att ha kunder i 21 länder år 2021.

Så vad ska Apsis konkurrera med?
– Vi har köpt Innometrics (för samman data från separata enheter), vi har utvecklat personas (speglar målgruppens beteende), vi har hela spannet inom digital marknadsföring. Jämfört med konkurrenterna täcker vi det väl.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...