Frank Palermo, chef för digitala tjänster på it-bolaget Virtusa i New York, ger sin syn på lanseringen av Apple Watch för Beaconomist.
"Vi var många som med spänning följde Tim Cook då han med Apple Watch genomförde sin första riktiga produktlansering som vd. Jag menar att detta var startskottet som innebär att konkurrensen inom wearables nu tar fart på allvar. Varför först nu? Wearable är ju inte ett nytt begrepp? Jo, för att det jag kallar Apple-faktorn är så stark. Styrkan i Apple-faktorn är mer än en image – den är ett resultat av ett smart och mycket genomtänkt slutkundsfokus som pågått under många år. Ett fokus som nu resulterar i att Apple Watch redan vid lanseringen visar upp en klocka med en design och en bakomliggande teknik som möjliggör funktioner som är anpassade till hur den moderna människan lever eller vill leva. Inte minst viktigt är dessutom att mängder av företag redan nu utvecklar eller har utvecklat appar som stödjer Apple Watch, vilken därigenom kan erbjuda konsumenterna ett rikt utbud redan från start.
Framtiden för wearables-marknaden har hittills varit svår att tyda, men att den har potential är en underdrift som heter duga. Amerikanska tech-sajten Business Insider skriver att marknaden för wearables kommer vara värd mer än 120 miljarder kronor år 2018 och enligt The Wearable Future report kommer användandet av wearables utvecklas i liknande takt som surfplattorna.
Apple är långt ifrån först med att lansera en smart klocka. Konkurrenter som Samsung och Sony har redan lanserat sina versioner, men hittills har ingen av dessa lyckats slå igenom på allvar. De enda som varit i närheten av att lyfta är kickstarter-finansierade Pebble, men i slutet av 2014 hade de inte sålt fler än en miljon klockor.
Från lanseringen av Google Glass kan några viktiga lärdomar dras: wearables måste fylla ett uppenbart syfte och enheterna får inte tvinga fram helt nya krav från användarna. Och Google Glass tillför inte särskilt mycket utifrån ett mode-perspektiv om vi ska vara ärliga. För de som inte anser att Apple Watch inte är jättesnygg kan vi i alla fall misstänka att den inte är lika utmärkande som glasögonen är.
Med lanseringen av Apple Watch sätter Apple alltså återigen ribban. Nu för vad konsumenter kan förvänta sig av bärbara uppkopplade enheter. Framgångsreceptet för Apple Watch kommer likna det för tidigare Apple-lanseringar. Skapa en enkel och intuitiv enhet med häftig design, koppla samman ett ekosystem med användbara appar, sätt ett rimligt pris och skapa sedan en hype utan dess like!
Apple Watch är designad för handleden och skapad för korta, snabba interaktioner. Förvänta dig inte att du ska kunna överge din iPhone för fullfjädrade klock-appar. Klockan kommer snarare användas för de mest rutinmässiga apparna. Det kan exempelvis vara appar för meddelanden, mail, telefon, kalender, kartor, och musik Dessa kommer nu bli mer lättanvända och i ekosystemet för Apple Watch väntas fler än 1000 appar ingå.
Produktutvecklare arbetar nu hårt med att anpassa sina appar efter Apple Watch. Vi kan med största sannolikhet förvänta oss att appar som Twitter och Instagram kommer att lansera klock-anpassade versioner inom en snar framtid.
Kommer wearables verkligen att nå den breda massan?
Även om utvecklingen är i ett tidigt skede så kan vi se en rad faktorer som kommer skynda på utvecklingen och bidra till att Apple Watch nu kommer att driva på wearables-marknaden i allmänhet. I Apples kölvatten krävs att övriga lägger lika stor vikt vid saker som:
* Förbättringar i det grundläggande kunderbjudandet
Wearables inom träning och hälsa har kommit längst inom detta område. Dessa produkter gör det enklare för användarna att följa sin träning och få insikt om sin hälsa. Andra användningsområden måste tänka i samma banor.
* Innovativ stil och design
Ett stort utbud av olika stilar och modeller och samarbeten mellan teknikföretag och modedesigners kommer göra att fler enheter blir trendiga. Apple Watch finns i flera olika utföranden och kommer tack vare detta nå en bredare målgrupp.
* Revolutionerande utveckling av den bakomliggande teknologin
Utvecklingen inom batteritid samt touch-teknik som gör det enklare att hantera små pekskärmar fortsätter att gå framåt vilket gör det möjligt att skapa mindre och mer praktiska enheter.
* Ekosystem för tredjepartsapplikationer
Produktutvecklare erbjuder nu öppna APIer till sina produkter för att främja integration med andra applikationer och utveckling av nya appar.
Det är alltså troligt att Apple Watch blir nästa produkt i raden av Apple-succéer. Om det sker så är det bra nyheter för övriga branschaktörer också. I Apples kölvatten finns enorma möjligheter för de som förstår och agerar utifrån det kundfokus som skapat Apple-effekten.
Frank Palermo, Virtusa
Vill du också vara med och spana eller debattera? Mejla rolf@beaconomist.net

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...