Beaconomist har bett digitalbyrån Nansen med kontor i både Chicago och New York att göra en trendspaning om vad som gäller i USA.

Byrån engagerade exemplariskt ett helt team i arbetet bestående av Benjamin Cox, chef för strategisk planning och Justin Dauer, kreativ chef, vid Chicago-kontoret, Henrik Kraft, grundare, i New York och Leanne McClean, content manager och Andreas Carlsson, kreativ chef på kontoret i Stockholm. Nästa vecka kommer en motsvarande trendspaning från Silicon Valley.

Här är Nansens trendspaning inom fem områden.

ARTIFICIELL INTELLIGENS

* Automatiserad marknadsföring och personifiering.

* Programmerade reklamköp (programmatic).

* Kan en algoritm designa en sajt? Kanske ingen supertrend, men ett fåtal tjänster har startats varav The Grid är den mest framgångsrika, vilket har skapat en diskussion om frågan.

CONTENT MARKETING OCH DISTRIBUTION

* Emfas på påkostat innehåll och rikt berättande. Mindre katalog, mer humant. Borta är sajterna med sidor för sidornas skull och korslänkar som skulle förbättra sökresultaten. I stället ligger fokus på att berätta storyn och låta innehållet absorbera läsaren i motsats till att trycka ut innehållet på läsaren/besökaren.

* Curering vs automation. Apple bestämde sig att med Beats bygga på manuellt skapade spellistor, Spotify bestämde sig för en "big-data"-approach.

* Plattformar för distribution av content som Outbrain vinner mark liksom andra initiativ som distribuerar content på smarta sätt .

* Vi ser också en trend i att skapa delbart inneåll, som listor, videos och infographics. Här gör Buzzfeed ett outstanding jobb med sina listor.

* Mer slutet och självförbrukande innehåll. Vad händer om koncept som Snapchat sprids och content får ett automatiserat förkortat livsspann.

UX/DESIGN

* "Enklare" design, men även mer diversifierad med sidor designade runt innehållet som en del i trenden storytelling och mobil först.

* Content & kommers i kombo.  På nya Apple.com finns inte längre en separat e-handelsbutik, det är enbart Apple.com där de sömlöst mashar content, storytelling och  e-handel på ett riktigt trevligt och fullödigt sätt. Trenden har pågått ett tag, men när Apple gör det, kan det bli starten på en bredare rörelse i denna riktning.

* En annan trend är “Unified UX” ett begrepp som Cameron Moll (grundare av Authentic Jobs), pratar mycket om. Det digitala universumet är större än din sajt, du har appar, responsiv design, kiosker, social medier, b2b-portaler, kundsupport, etc. Det innebär alltså många beröringspunkter med varumärket, och då vi lever i upplevelseåldern är UX nyckeln. Och det är väldigt viktigt att UX (användarupplevelsen) är storartad och samordnad för alla varumärkets beröringspunkter. Detta är en trend som jackar in i CXM, customer experience management, hantering av kundupplevelser.

PLATTFORMAR

* Plattformar för publicering av content, behöver fungera mer som ett design/layout-verktyg. Det ger stöd för storytelling, stöd för 4k-bilder, bättre typografi-kontroll och så vidare. Detta är ett måste för stöd till trenden content & kommers.

* Vi är fortsatt riktigt imponerade av Episerver, som är en plattform som passar mycket bra till att lansera sajter med à la content & kommers.  Episerver är också utsedd till ledaren i Gartner Magic Quadrant. Dessa två saker i kombination med Episervers och Ektron fusion med AKKR gör oss verkligen entusiastiska. Vi har redan sett fördelarna av detta nya konsoliderade företag och vi förväntar oss ett flertal strategiska förvärv och möjliga fusioner de kommande 6-18 månaderna.

UTVECKLINGSVERKTYG

* Vi skrapar bara på ytan till verktygen vi kommer att behöva i framtiden när vi bygger digitala produkter. Vi är tillfreds med de agila metoderna och hela det cykliska tänket, men verktygen och plattformarna vi använder är baserade på ett sekventiellt och linjärt arbetsflöde för oss som byråer, utvecklare och designers.

 

DO JOBB

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...