Billeverantören Audi låter vintersporten ta en central roll i marknadsföringen.
Bilvarumärket Audi har länge sponsrat det svenska alpina landslaget. Inför säsongen 2015 har Audi utökat skidengagemanget på internationell nivå. Sponsorskapet innebär inte längre bara de alpina skidgrenarna utan även världscupen i längd och backhoppning samt nordisk kombination. I samband med detta går Audi nu in som internationell sponsor till skid-VM i Falun 2015.
Hur kommer sponsorskapet av skid-VM påverka innehållet i era digitala kanaler?
– Det kommer helt klart att spegla våra inlägg. Sponsorskapet innebär en stora kommunikationsmöjligheter under själva eventet. Falun kommer att besökas av ungefär 200 000 personer och vi kommer att få mycket utrymme både på plats och tv, säger Nils Simonsson marknadschef för Audi Sverige.
Idag lanseras appen Live Arena Falun2015. Det är den officiella VM-appen där man med hjälp av 3D-teknik kan följa det som sker på tävlingsområdet. Med hjälp av den kan de som intresserar sig inte bara hålla koll på åkningen utan också digitalt besöka Audis utställningshall i Falun, digitalt. Appen blir en av Audis viktigaste kommunikationskanalr under skid-VM.
Audi har även själva lanserat en app. Syftet är att bygga ett community kring sina kunder med Audi quattro, bilar med fyrhjulsdrift. Kundgruppen går under namnet Svenska snöräddare. Med hjälp av appen kan de anmäla sig som frivilliga för att rädda tvåhjulsdrivna bilar som behöver bogsering. Appen lanserades i början på december och har redan 3 000 nerladdningar.
– Målet är att initiera Svenska snöräddare och stärka sammanhållningen i trafiken. Communityn bygger stolthet hos våra kunder samtidigt som den förknippar varumärket med säkerhet och trygghet. Det är tacksamt att involvera snö, vinter och halka i marknadsföringen eftersom det är en av våra bilars främsta grenar.
Vilken är er främsta målgrupp?
– Det är bilägare som kan tänka sig att betala lite mer för att köra en så kallad premiumbil, 60 procent av våra kunder är tjänstebilägare. Audi står för en marknadsandel på 6,2 procent i Sverige, vi är den fjärde största billeverantören.
Nils Simonsson säger att bilar är en högintresseprodukt vilket betyder att det finns ett högt sug efter produktinformation, där av fungerar content marketing som en bra marknadsföringsform.
Audis primära digitala kanaler är nyhetsbrevet och Facebook. Nyhetsbrevet går ut till ungefär 10 000 Audi-ägare i Sverige. Innehållet ser olika ut då det kategoriseras efter relevans för mottagaren. Contentbyrån Bee Production hjälper till med det redaktionella materialet då även kundtidningen Audimagasin ligger på deras bord. Nyhetsbrevet är händelsestyrt men mellan tummen och pekfingret går det att säga att det skickas ut en gång i månaden. På Facebook har Audi 60 000 följare och inläggen som företaget gör är ofta produktstyrda och produceras till viss del av Audis huvudbyrå Åkestam Holst.
Den interna redaktionen för innehåll i digitala kanaler består av presschefen Irene Bernald och ett team på fyra personer från marknadsavdelningen.
– Vi håller på att lansera ett nytt område som heter Audi Unite. Det är Audis svar på car pool och går ut på att man kan gå ihop 2-5 personer och lisa en bil. För att marknadsföra det testade vi att göra native-annonsering hos Omni. Det har fungerat väldigt bra, många läste materialet.

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...