Ja, nu har vi fått upp vår första app i butiken. Det känns retro, fast på ett bra sätt. Retro för att var en sådan där funktion för mobilen som alla skulle prova ett tag. Förut hette det wapp och annat. Idag är en app något helt annat.

Det är metoden som kan göra internet individualiserat. Internet, och internet. Om jag fattat rätt är internet möjliggöraren av en app, den distribueras via internet, trafiken till och från appen går via internet. Men själva appen är inte en direkt del av internet. Jag fick en tankeställare när jag jämförde webbversionen med app-versionen av Instagram. På webben har Instagram ingen funktionalitet. Som app klarar den allt. Appen knyter an till Bonniers gamla idé om internet. Alla som skulle läsa Dagens Nyheter skulle ta hem en särskild webbläsare. Det kostade Bonnier några 100 miljoner kronor medan Aftonbladet smet före på det alldeles nya och gratis internet. Appen är den där läsaren igen. Den skapar grymma affärsmöjligheter, den klarar en-till-en-kommunikation, den kan kommunicera med andra appar. När jag skriver detta känns det nästan religiöst, ett paradigmskifte rentav. Men kanske har jag först nu fattad vad alla redan vet.
Nästa vecka kanske jag berättar om hur vi ska använda vår app. 

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare

DO JOBB

Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag

Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...

IR-ansvarig till Academedia

AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...

Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg

Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...