Efter åtta år på Mediaplanet äntrar Joanna Rydbeck contentbyrån Appelberg för jobbet som vd. Fast så var det inte tänkt från början.
I december 2014 köpte Mediaplanet en av Sverige största contentbyråer Appelberg från mediekoncernen Stampen och det var tänkt sedan länge att Joanna Rydbeck skulle gå in på byrån som utvecklingschef. Men Appelbergs vd Calle Eriksson sade upp sig strax efter sommaren.
– Jag hade precis satt mig för att äta lunch med några vänner nere i Skåne när Richard Båge, styrelseordförande i Appelberg, ringde och frågade om jag tackade ja till tjänsten som vd, berättar Joanna Rydbeck, och vidare:
– Jag har dock hela tiden haft ambitionen att ta över efter Calle en dag så när han valde att gå vidare behövde jag inte fundera många sekunder utan sa självklart ja. Det ska bli så kul.
Mediaplanet lever främst på att producera aktuella temakampanjer som distribueras via sociala medier, egna sajter och tidningar. Där hann Joanna Rydbeck jobba bland annat som säljande projektledare, trainee till koncernchefen, global produktionschef, VD och Nordenchef.
– Det vi gör på Mediaplanet är lite annorlunda än på Appelberg. På Appelberg använder vi företagens och organisationernas egna kanaler. På Mediaplanet går vi framförallt i dagspress och har egna sajter som driver trafik.
Vilka av dina erfarenheter från Mediaplanet kan du använda dig av på Appelberg?
– Jag har lärt mig mer under mina åtta år på Mediaplanet än jag tror att många lär sig under ett helt yrkesliv så jag hoppas kunna tillföra en hel del kunskap och erfarenhet inte minst inom affärsutveckling, försäljning och expansion, områden där Appelberg kan utvecklas. Men jag är också imponerad av alla kreativa, kompetenta och erfarna medarbetare på Appelberg och har mycket att lära av dem.
Vilka direktiv har du från ägarna?
– Appelberg är en av Sveriges ledande contentbyråer och har ett av branschens starkaste varumärke. Mitt uppdrag är att fortsätta förvalta detta. Vi är och ska vara en trygg men samtidigt innovativ kommunikationspartner. Vi ska fortsätta stå för kvalitet och leveranssäkerhet.
Hur utvecklas content-marketing, som du ser det?
– Det är hetare än någonsin. Alltfler efterfrågar content i olika former och alltfler erbjuder tjänster inom området. Gränserna suddas ut mellan reklam, pr, native och content marketing. Egna kanaler, inte minst de digitala som sociala mediekanaler, bloggar och hemsidor blir allt viktigare för företag och organisationer. Content marketing får därmed en alltmer central roll i kommunikationen. Då blir behovet av en strategisk partner allt viktigare.
Hur utvecklas efterfrågan på content framöver?
– Efterfrågan på content kommer bara att öka och det gäller även utbudet. Men i takt med ökad kvantitet så kommer också kvalitet att bli allt viktigare. Det gäller att producera rätt content till rätt målgrupp i rätt kanal, vilket inte är så enkelt som det låter. Vi ser framförallt en ökande efterfrågan när det gäller strategiska kommunikationstjänster, digital kommunikation och redaktionell outsourcing. Vårt dotterbolag A Publishing Partner (APP) har i dagarna utökat samarbetet med Ny Teknik med en journalist på plats, som exempel.
Hur gör företag och organisationer affärer med hjälp av content framöver?
– Man ska vara medveten om att content marketing inte är en köp-sälj-nu-strategi. Content marketing tar tid. Det handlar om att bygga långsiktiga relationer mellan varumärke och kund, att utbilda och inspirera för att bygga förtroende och band som på sikt leder till konvertering och faktiska köp. Content i sig skapar sällan direkt försäljning men rätt content förbättrar alltid förutsättningarna för framtida affärer. Sen vill kunderna ju självklart underlätta konverteringen. Därför fortsätter vi se en stark utveckling när det gäller effekt- och resultatmätning och möjligheterna till faktiskt konvertering i samband med contentkonsumtion.
Vad tycker du kännetecknar bra content?
– Det är upp till användaren. Bra content handlar alltså om att identifiera vad som intresserar din målgrupp så att ditt content blir relevant, läsvärt och målgruppsanpassat.
Har du några tips?
– Inta ett läsarperspektiv, var tydlig och konsekvent i din kommunikation och kvalitet är alltid bättre än kvantitet. En tydlig strategi och uppföljning är också avgörande för att lyckas med content marketing.
Hur behöver Appelberg utvecklas?
– Vi ska fortsätta göra det vi gör, för det gör vi väldigt bra. Jag tillträder 1 september så det är för tidigt för mig att tala om exakt på vilket sätt byrån behöver utvecklas. Jag ser dock stora möjligheter att växa inte minst inom digitala och strategiska kommunikationstjänster och redaktionell outsourcing både i Sverige och utomlands.
Kan det vara aktuellt för er att förvärva?
– Det får framtiden utvisa, men jag vill inte utesluta förvärv.
Byrån har en omsättning på runt 75 miljoner och en vinstmarginal på runt 5 procent. Vilka är affärsmålen framöver?
– När jag tillträder kommer jag att sätta strategi och mål tillsammans med ledning och styrelse. Jag ser stora dock möjligheter att växa både på översta och sista raden.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...