Teknik som användare kan använda för att blocka annonser på sajter, utgör ett växande hot mot digitala utgivare och teknikföretag, rapporterar Adage.
Tekniken bygger vanligtvis på ett tillägg till internetläsaren som tar bort annonser från läsaren. De två mest kända är Adblock, som ska ha nått 300 miljoner installationer och Adblock Plus som ska ha 200 miljoner. Sedan 1 september har Adblock Plus laddats ner 200 000 via läsaren Mozilla. Enligt ClarityRay är 9 procent av annonsexponeringarna på internet blockerade.
Hos internetannonsörernas förening IAB i USA, stiger oron.
– Annonsblockning blir en kritisk fråga på grund av ökningen och för att utgivare blir allt mer aggressivt uppvaktade av annonsblockare som vil ta ut avgifter för att hävda annonsblockade, säger IABs chefjurist Mike Zaneis.
Nyligen utpekades Google, Microsoft och Amazon som företag som har gjort utbetalningar tull Adblock Plus för att slippa annonsblockader.

Rolf van den Brink
DO JOBB
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...